Leuke casus

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Tenhoter
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 07 jan, 2019 4:36 pm

Leuke casus

Bericht door Tenhoter »

Beste,

Ik ben Mike en nieuw hier op dit forum. Ik wil graag een casus aan jullie voorleggen.

Ik wil met mijn aanstaande een nieuwe woning kopen. We groeien een beetje de pan uit in deze woning, en de bovenbuurman is ook niet echt heel fijn voor ons.

We hebben een woning gezien vaan 350.000 euro. De woning hoeft niet onwijs verbouwd te worden maar wel de wanden en vloeien moeten worden bedekt. We hebben voor e verhuizing en aankleding van de woning ongeveer een 20.000 euro nodig om helemaal naar onze zin te zitten.

De huidige situatie is als volgt:

We hebben nu een appartement met een particuliere hypotheekverstrekker. Daar staat ongeveer 120.000 euro open momenteel. De waarde van onze woning zal ongeveer 210.000 euro zijn. We hebben dus een overwaaarde van circa 90.000 euro.

De gehele opbrengst van onze woning kunnen we meenemen naar een nieuwe woning. Dus ook het bestaande deel. We hebben dan nog een bedrag nodig van circa 160.000 euro. Incl kosten koper en het stukje overwaarde dat we willen gebruiken voor het opknappen en aankleden van de nieuwe woning.
We hebben dan een particulier leningdeel van 120.000 een overwaarde van 90.000, dat maakt samen die 210.000 als we daar 20.000 euro vanaf halen komen we op 190.000 euro. Dan hebben we nog nodig 160.000 euro.

Is er een bank die geld wilt vertrekken als er een particuliere verstrekker in het spel is? Wat is wijsheid en wat is handig ?

Ik ben benieuwd!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Leuke casus

Bericht door M_1 »

Er zijn genoeg banken die een combinatie van bankhypotheek en particuliere lening prima vinden. Dat is iets wat in de vorm van een 'familielening' best vaak voorkomt. Maar in de regel zullen de banken wel de lasten uit die particuliere lening meenemen in de berekening om te kijken welke woonlasten je kunt betalen. Je kunt deze constructie dus in de regel niet echt gebruiken om veel meer te lenen dan wat je zou kunnen lenen als alles van de bank zou komen.
Plaats reactie