Hypotheekaanbod na scheiding / rente% handhaven?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

roland_n
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 04 jan, 2019 12:34 pm

Hypotheekaanbod na scheiding / rente% handhaven?

Bericht door roland_n »

Ik zit in een echtscheiding en heb de bedoeling om in ons huidige huis te blijven wonen. De huidige hypotheekverstrekker is ABN AMRO waarbij we een hypotheek hebben die bestaat uit 2/3 bankspaar en 1/3 aflossingsvrij.

Obv de inkomenstoets kan ik blijven wonen in dit huis. Echter; omdat ik voor 55K mijn ex moet uitkopen ├®n door gewijzigde hypotheekregels heb ik een compleet ander voorstel voor de nieuwe hypotheek gekregen. Het bankspaargedeelte is hierbij omgezet naar annuitair waarbij de rente van de bankspaar is gehandhaafd. Het rentepercentage wat mij nu wordt voorgesteld is maar liefst 4.75 procent wat natuurlijk totaal niet marktconform is voor deze hypotheekvorm. Volgens de bank mogen ze mij aan het rentecontract blijven houden, terwijl de vorm verandert.

Oversluiten naar een nieuwe aanbieder en/of rentemiddelen zou een optie zijn, maar omdat ik qua inkomen zeer op het randje zit (niet qua woningwaarde, ik moet ca 80% financieren van de nieuwe taxatiewaarde) wordt dit lastig gezien boeterentes die ik dan mee moet financieren.

Staat de bank in zijn recht om de hypotheekvorm te veranderen en het rentepercentage te behouden? Heeft iemand suggesties wat ik zou kunnen doen?

dank!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheekaanbod na scheiding / rente% handhaven?

Bericht door SimpleMind »

Voor de bank blijft het dezelfde hypotheek en dus dezelfde voorwaarden. Het feit dat jullie uit elkaar gaan maakt voor de rente dus niet uit.
Als een deel van de hypotheek (nodig ivm nieuwe regels sinds 2013) moet worden omgezet blijft het rentecontract dus ongewijzigd.
Wel heeft een spaarhypotheek vaak een opslag die vervalt als de vorm wordt overgezet naar annuiteiten.
Ook kan wellicht de risicoklasse beter (je geeft aan ┬▒80% lenen), dit kan ook 0.1-0.2% schelen.

Maar de rente blijft hoog. Overstappen kost ook geld en daarbij kom je ook niet onder een boete uit.
Middeling is wellicht een betere optie (mits je voorlopig niet gaat verhuizen).

Verkoop is natuurlijk ook nog een optie om onder de boete uit te komen. Daarna een nieuwe hypotheek op een andere woning tegen huidige rentes..
Dit is misschien niet waar je naar op zoek bent maar zonder verkoop, boete of middeling zal de rente niet wijzigen tot het einde van de rentevastperiode.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Hypotheekaanbod na scheiding / rente% handhaven?

Bericht door Rense »

Als aanvulling kan je bij ABN ook de rente middelen. Bij een spaarhypotheek niet interessant maar bij een annuïteitenhypotheek wellicht wel.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheekaanbod na scheiding / rente% handhaven?

Bericht door SimpleMind »

@Rense: had ik ook genoemd. Bij spaar (meestal!) niet interessant inderdaad.. Bij omzetten naar annuiteiten denk ik de beste optie als Roland nog langere tijd in de woning wil blijven.
roland_n
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 04 jan, 2019 12:34 pm

Re: Hypotheekaanbod na scheiding / rente% handhaven?

Bericht door roland_n »

Dank voor jullie reacties. Inmiddels ook gesproken met andere banken en de optie om over te stappen met boeterente is van tafel. Zou over de totale looptijd wel interessant zijn maar gezien de hoogte van het bedrag en de mogelijkheid om mee te financieren is dit onhaalbaar.

Blijft bijzonder, wel de vorm aanpassen en niet het contract. Klinkt alsof ik een trajectkaart heb en plots met de fiets moet ipv met de trein... :-)
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Hypotheekaanbod na scheiding / rente% handhaven?

Bericht door webka »

Het aanpassen van de vorm is een fiscale regel (SINDS 2013). Daar kan de bank niets aan doen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheekaanbod na scheiding / rente% handhaven?

Bericht door M_1 »

Het is dus eerder alsof je een trajectkaart voor de trein hebt en halverwege op vervangende bussen moet overstappen. Of dat je halverwege besluit naar een plek te willen gaan waar geen station is.

Een scheiding is nu eenmaal in het algemeen geen valide reden om de hypotheek boetevrij te mogen aflossen. Dat zou anders voor een hoop calculerende mensen namelijk een mooie nooduitgang worden om onder een te duur contract uit te komen. Maar door de scheiding voldoe je niet meer aan alle fiscale voorwaarden voor de bankspaarhypotheek. Zou je dan toch blijven vasthouden aan die bankspaarhypotheek (als dat contractueel al zou mogen), dan zou je dus het recht op renteaftrek verliezen. Dat zou een erg dure grap worden.
roland_n
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 04 jan, 2019 12:34 pm

Re: Hypotheekaanbod na scheiding / rente% handhaven?

Bericht door roland_n »

Na aandringen bij de bank is het mij gelukt om tenminste mijn deel van de bankspaarhypotheek te behouden. Uiteindelijk wordt het dus 1/3 BS (bestaand), 1/3 aflossingsvrij (bestaand) en 1/3 annuiteiten tegen een niet marktconform tarief. Al met al tevreden, dank voor jullie reacties!
Plaats reactie