wat mag je verwachten van een adviseur?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

luchtfietser
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 04 jan, 2019 5:59 am

wat mag je verwachten van een adviseur?

Bericht door luchtfietser »

Beste lezer,

Wat zijn de reële verwachtingen die je mag hebben van een adviseur? Ik vraag dit omdat ik een ontevreden onderbuikgevoel heb. Ik weet alleen niet waar het vandaan komt. Wellicht gewoon mijn eigen onzekerheid of onbekendheid met het systeem. Maar toch.

Onze huidige adviseur heeft ons altijd goed en prettig geholpen, lijkt altijd beschikbaar en heeft volgens mij fatsoenlijke voorwaarden, maar ik mis denk ik het rustig uitleggen en ons werkelijk helderheid verschaffen. Nu is het teveel vertrouwen op dat het allemaal juist is wat hij zegt, zonder dat ik het zelf helemaal zie. Er is ook een kleine twijfel ontstaan over de adviezen, maar dit kan ik zelf niet op waarde schatten.

Ik dacht na al die jaren is een gesprek aan te gaan met een andere adviseur. Gewoon is proeven hoe dat ging, wij hadden immers nog nooit met iemand anders gesproken. Dit gesprek vond ik prettig en in tegenstelling heel rustig en behulpzaam. Maar ook een beetje zichzelf verkopen. En hij plaatste subtiel wat kritische kantekeningen bij onze huidige adviseur. Netjes? wel genoeg dat ik vraagtekens kreeg. Ik ging met een goed gevoel weg. Achteraf draaide mijn gevoel. Omdat wij al aan het rondkijken waren naar woningen vroeg ik namelijk ook om concrete mogelijkheden. Maar het bleek dat ik enkel ons hypotheekplafond had gekregen, geen concrete mogelijkheden van verstrekkers. Vergelijken met berekeningen van onze huidige adviseur kon ik dus niet. Ondanks dat hij had gezegd dat hij voordeligere opties had. Ik was namelijk eerlijk geweest over mijn reden het gesprek aan te gaan, gewoon is een gesprek met iemand anders voeren. Achteraf merkte ik dat ik er helemaal niets aan had. En nu kan ik nog steeds niet bepalen wat ik er allemaal van vind. Na al die weken heb ik besloten dan toch maar naar een derde te gaan, van VEH, die hebben automatisch een hoger moreel kader (of niet?). Ik weet wel dat beide heren mijn gevoel niet tot rust hebben gebracht.

Maar wat is nu normaal? Wat mag ik verwachten? Tijdens een oriëntatiegesprek? een service gesprek als je al hebt afgesloten.

alvast bedankt voor het delen van je gedachten.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: wat mag je verwachten van een adviseur?

Bericht door webka »

VEH is gewoon een intermediair. Niet anders dan de hypotheekshop of de hypotheker bijvoorbeeld. Geen "hogere moraal" o.i.d.
luchtfietser
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 04 jan, 2019 5:59 am

Re: wat mag je verwachten van een adviseur?

Bericht door luchtfietser »

intermediair. Een tussenpersoon bedoel je? Gewoon een onafhankelijk adviseur, of anders? Met andere woorden, allemaal hetzelfde
Plaats reactie