SpaarZekerproduct om laten zetten naar Raboopbouwhypotheek?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Marjolijn1981
Berichten: 2
Lid geworden op: do 13 dec, 2018 12:10 pm

SpaarZekerproduct om laten zetten naar Raboopbouwhypotheek?

Bericht door Marjolijn1981 »

Dag allen,

Mijn rentevaste periode is ten einde, mijn hypotheekadviseur heeft mij aangeraden om mijn spaarzekerverzekering(stukje kosten bank/stuk premie/over) om te laten zetten naar een Rabo opbouw hypotheek omdat ik de ovr niet nodig heb.

Mijn hypotheek bestaat uit

Deel aflossingsvrij
Deel spaarzeker Rabobank

Nu heb ik 3 vragen:
Wat zijn de adders onder het gras bij een Rabo opbouwhypotheek?
Is een annuïteitenhypotheek Niet een betere optie omdat ik door de lage rente toch extra premie moet gaan inleggen voor mijn spaarzeker deel, maar niet meer kan genieten van de aftrek.
Mag ik bij het einde van mijn rentevasteperiode het reeds gespaarde deel boetevrij opnemen om af te lossen en het spaarproduct in zijn geheel te laten stoppen en zelf te sparen voor aflossing?

Dank!

Marjolijn
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: SpaarZekerproduct om laten zetten naar Raboopbouwhypothe

Bericht door SimpleMind »

Omzetten naar annuiteit zal voor de netto lasten zeer waarschijnlijk negatief uitpakken. De bruto lasten zullen voor annuiteit of spaarvorm ongeveer gelijk zijn. De netto lasten zullen voor een spaarvariant echter gunstiger zijn door dat je een hogere renteaftrek hebt...

Of omzetten van een spaarverzekering naar een bankspaarvariant gunstig is hangt af van de kosten (en of je een andere ORV nodig hebt).
De ORV in het spaarproduct heeft waarschijnlijk een zeer hoge ORV premie. Hierdoor zal een bankspaarvariant, eventueel aangevuld met losse ORV, zeer waarschijnlijk gunstiger zijn.
Omzetten kost echter ook geld (bank en adviseur). De vraag is dus hoe lang het duurt voordat je de kosten van de omzetting terugverdient met een lagere maandinleg....
Als dat binnen enkele jaren is terugverdient kan het gunstig zijn. Ale echter de kosten van omzetting pas over 10 jaar zijn terugverdiend zou ik omzetting persoonlijk niet direct adviseren.
Laat je adviseur de kosten van beide scenario's uitrekenen en afzetten tegenover de kosten die je moet maken (niet aftrekbaar!!) voor het omzetten...
Marjolijn1981
Berichten: 2
Lid geworden op: do 13 dec, 2018 12:10 pm

Re: SpaarZekerproduct om laten zetten naar Raboopbouwhypothe

Bericht door Marjolijn1981 »

Wat een duidelijk antwoord, waarvoor dank. Ik ga mijn adviseur vragen om die twee zaken op papier te zetten.
Plaats reactie