Nieuwe hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

arjensik
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 09 dec, 2018 1:24 pm

Nieuwe hypotheek

Bericht door arjensik »

Een vraagje.
Wij wonen in een appartement met een spaarhypotheek van 135.000, de resterende hypotheek (minus inleg) is nog 117.500. In de huidige markt is ons appartement ongeveer 200.000/210.000 waard. Echter, wij willen graag naar een woonhuis, het huis wat we hebben gezien zou 250.000 moeten kosten. De huidige hypotheek is aangevraagd op mijn naam, maar ik ben wel getrouwd in gemeenschap van goederen. Nu wil het geval dat ik -hoewel tijdelijk- een WIA- en WW-uitkering heb, een grotere hypotheek op mijn naam is dus niet mogelijk. Nu is ons idee om een hypotheek op naam van mijn vrouw te nemen, zij heeft een vaste baan en zou tot 154.000 kunnen lenen. Een rekensom leert ons dat het totaal bedrag dan komt op 205.000 - 117.500 (verkoopprijs huis minus resthypotheek) + 154.000 (hypotheek vrouw)= 241.500. Nu hebben wij ook nog 20.000 spaargeld beschikbaar, dus ons inziens zou dit huis van 250.000 moeten kunnen. Echter, mijn vragen zijn nu als volgt:

1. Klopt mijn rekensom en is dit een realistisch verhaal?
2. Wat is de meest handige constructie, dit af te sluiten? Is het bijv. handiger de oude hypotheek over te sluiten op de naam van mijn vrouw en deze te verhogen of is een geheel nieuwe hypotheek handiger? De huidige hypotheek kent nog een rentevaste periode van 4 jaar tegen 1,6% (spaarhypotheek NHG). Als we een nieuwe hypotheek nemen zijn we dan een boeterente verschuldigd?
3. Hoeveel zou dit ons ongeveer kosten als we dit een onafhankelijk hypotheekadviseur voorleggen en laten regelen?

Alvast dank voor jullie reactie.