Aankoop huis (met familiebank)

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

CasC
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 03 dec, 2018 10:36 am

Aankoop huis (met familiebank)

Bericht door CasC »

verwijderd
Laatst gewijzigd door CasC op wo 02 jan, 2019 10:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Red Felix
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 30 okt, 2009 11:22 am

Re: Aankoop huis (met familiebank)

Bericht door Red Felix »

Ben geen hypotheekadviseur, maar ik heb het idee dat de uitgangspositie niet duidelijk is om een zinnig advies te geven. Wat gedachten hieronder. Je schrijft:
Nu twijfelen we of ik het huis alleen kan/zal kopen en wat de (fiscale) voor- en of nadelen hiervan zijn
Ik neem aan dat die gedachte voortkomt uit het geïnvesteerde kapitaal vanuit jouw familie. Je kan 2 dingen doen:

1) Zelf kopen en zelf 100% eigenaar. Maar hoe wordt de verdeling van de woon/hypotheeklasten (afhankelijk van jullie keuzes zelfs uitsplitsen in rente/aflossing?)? Gaat je vriendin meedelen in de eventuele toekomstige overwaarde? Of volledig gescheiden vermogens? Daarop eventueel aansluitend: bij een familiebank is een hoge rente gunstig indien de rente weer wordt teruggeschonken (aan jou alleen?). Afhankelijk van jullie regelingen ten aanzien van vermogens en woonlasten kan het onredelijk zijn dat je vriendin aan een kunstmatig hoge hypotheekrente meebetaalt als ze niet meedeelt in vermogensopbouw in de woning....
2) Beide eigenaar, ingebracht vermogen notarieel vastleggen zodat deze eventueel ooit verrekend kan worden. Deze constructie heeft (mogelijk) de beste zekerheden voor vriendin en toekomstig kind.

Inkomens op 1 grote hoop, en aan het eind van het jaar het overschot 50/50 verdelen? (Amsterdams verrekenmodel). Of ieder zijn eigen inkomen beheren en naar rato lasten betalen? Veel is mogelijk, en zal mogelijk de betere keuzes voor een hypotheek beïnvloeden...

Samenlevingscontract: je zal het toekomstige kind moeten erkennen en daarnaast nog apart ouderlijk gezag regelen samen met de moeder. Beter lijkt me een geregistreerd partnerschap als trouwen er (nog) niet van komt, dan is dat allemaal automatisch geregeld.
Plaats reactie