Extra aflossen?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Extra aflossen?

Bericht door SimpleMind »

Veel geldverstrekkers hanteren een net iets hogere rente op vormen waarop niet direct wordt afgelost. Annuiteiten en lineair zijn dan de basis tarieven en voor aflossingsvrij of (bank)spaar varianten zijn de percentages dan net iets hoger.

Als jij voor het deel annuiteiten evenveel betaalt als voor het aflossingsvrije deel is dan kun je die opmerking gewoon negeren. Dan zou ik persoonlijk altijd eerst aflossen op annuiteit en daarna pas op het aflossingsvrije deel. Je bepaalt daarmee zelf hoe hard je aflost en creert veel meer flexibiliteit naar de toekomst...
Ric325i
Berichten: 23
Lid geworden op: za 10 nov, 2018 9:59 pm

Re: Extra aflossen?

Bericht door Ric325i »

De extra inleg op mijn bankspaardeel moest trouwens per se middels mijn hypotheekadviseur aangevraagd worden volgens mijn hypotheekverstrekker.
De aanvraag was gedaan maar ze komen dus met een soort tegenvoorstel waarbij ik wel extra inleg maar de maandlasten niet zakken (sterker nog dat stijgt met 1 euro).
Als ik ga rekenen korten ze de looptijd van de lening in maar daar heb ik dan mijn twijfels over of ik dat nu wel wil/zo verstandig is...Het voelt als een stapel geld wegbrengen zonder ik er (direct) wat voor terug krijg. Keerzijde is natuurlijk wel dat ik een paar jaar eerder klaar ben/minder rente betaal.
Mijn adviseur gaat het plaatje nog eens doorrekenen zei hij (goeie kerel trouwens).
Opinions anybody?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Extra aflossen?

Bericht door M_1 »

Het is afhankelijk van de geldverstrekker wat er mogelijk is. Fiscaal zijn beide mogelijkheden toegestaan, dus zowel de looptijd inkorten als maandlasten verlagen is toegestaan. Maar de geldverstrekker hoeft niet beide opties aan te bieden. (Sterker nog, bij sommige geldverstrekkers mag je helemaal geen extra stortingen doen.)
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Extra aflossen?

Bericht door SimpleMind »

Het lijkt erop dat de looptijd dan wordt ingekort. Laat je adviseur hier inderdaad even aan rekenen. Mogelijk hebben jullie al eerder gestort en zitten jullie al aan de maximale bandbreedte. Vraag gewoon even na wat de reden is van de inkorting.
Dat bankspaardeel bestaat uit 80k waarvan +/-nu 50k al van is opgespaard. Looptijd is 15 jaar tegen 2.39%.
Inkorten zal in dit geval waarschijnlijk niet meer opleveren (en misschien wel geld kosten). In dat geval is aflossen op annuiteiten de beste manier om de lasten aan te pakken.
Ric325i
Berichten: 23
Lid geworden op: za 10 nov, 2018 9:59 pm

Re: Extra aflossen?

Bericht door Ric325i »

Er is idd in het verleden al een keer ingelegd ,de adviseur heeft overleg gehad en ik heb een ander voorstel gehad van de geldverstrekker waarbij de looptijd niet wordt ingekort en ik een bedrag mag inleggen.
Dat heb ik ondertussen ook gedaan en ik hoop dat ik volgend jaar weer een extra inleg mag doen maar dat zien we volgend jaar januari wel weer.
Ric325i
Berichten: 23
Lid geworden op: za 10 nov, 2018 9:59 pm

Re: Extra aflossen?

Bericht door Ric325i »

De meeste van mijn vragen zijn momenteel wel beantwoord (denk ik voor nu) en dus zal ik voorlopig minder op dit forum te vinden zijn.
Ik wil een ieder die de moeite heeft genomen om in dit topic te reageren en hun advies te geven dan ook wel nog even bedanken!
Ik heb er veel aan gehad.
Plaats reactie