Hypotheek bij verkoper

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

champy1984
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 14 nov, 2018 4:05 pm

Hypotheek bij verkoper

Bericht door champy1984 »

Allen,

Ik heb een leuke, doch ongemakkelijke situatie.
Mijn buurvrouw (86jr.) woont in een heel groot huis, ons droomhuis. Wij zijn ook redelijk goed met haar bevriend. Als het aan haar ligt, wonen wij in dat huis zodra zij er vertrekt.
Als het aan mij ligt ook, echter kan ik de aankomende 5 jaar geen hypotheek krijgen i.v.m. een negatieve (A3) BKR registratie (de reden is niet van belang, is inmiddels onlangs afgelost).

Nu is het zo dat mijn buurvrouw áls zij vertrekt in een huurwoning (aanleunwoning) zal gaan.
Ik weet dat zij in 2000 het huis heeft overgenomen van haar zussen (uitgekocht na overlijden laatste ouder) voor 210.000 GULDEN (beide zussen kregen FL70.000,00).
Ik weet daarnaast ook dat zij kapitaalbelasting betaald over haar spaargeld.

Nu wil ik met haar een regeling treffen dat ik bij haar de hypotheek afsluit voor de woning zodat ik niets met een bank te maken heb.
Ik weet dat ik dan in ieder geval de gemiddelde hypotheekrente moet betalen en zal met haar een reële koopsom afspreken.

Wat zijn de voor en tegens voor zowel mijzelf als mijn buurvrouw? En ja, ik ben financieel bij machte een huis te kopen, ondanks mijn BKR registratie.

Ik hoor graag van jullie.

Gr. Danny
Ric325i
Berichten: 23
Lid geworden op: za 10 nov, 2018 9:59 pm

Re: Hypotheek bij verkoper

Bericht door Ric325i »

Wat is voor de buurvrouw het voordeel voor zoÔÇÖn constructie? Nou ben ik geen financieel expert maar ik zie voor haar alleen maar nadelen.
Als ik die mevrouw was zou ik het huis verkopen en in een wat luxer oord gaan vertoeven voor oudere mensen. Ook qua zorg (later stadium) kun je betere zorg bewerkstelligen als je wat centjes meeneemt.

Stel dat ze jou wel een hypotheek verstrekt en ze komt te overlijden krijg je ook met familie te maken en die zullen allerminst gelukkig zijn met een aan jou verstrekte hypotheek.
Althans dat lijkt mij zeer aannemelijk want hoe zou jij er zelf tegenaan kijken wanneer je moeder zoÔÇÖn plan met jou komt bespreken?
Persoonlijk zou ik heel erg veel moeite hebben met zoÔÇÖn situatie.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheek bij verkoper

Bericht door M_1 »

Uit het bericht proef ik dat de buurvrouw behalve de woning ook nog een behoorlijk kapitale heeft, klopt dat? Is dat zo veel dat ze het geld van de verkoop eigenlijk niet nodig heeft, of zou ze dat geld toch wel goed kunnen gebruiken?

Grootste probleem lijkt mij, los van wat de buurvrouw en haar eventuele familie vindt, dat als zij binnen vijf jaar zou komen te overlijden, je waarschijnlijk toch een lening bij de bank zult moeten aangaan. En dat wordt met de BKR lastig.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hypotheek bij verkoper

Bericht door rambagts »

Vraag ook eens advies aan een notaris:

bv. geld lenen van haar gedurende periode van 5 jaar of zoveel korter tot de BKR-registratie is verdwenen.
Met de bepaling dat je bij haar onverhoopt overlijden binnen die tijdspanne, je de lening niet direct aan de erfgenamen moet terugbetalen.
(ik weet niet of dat mogelijk is. Anders moet ze misschien haar testament wijzigen).

Nadeel is wel dat hypotheekrente over 5 jaar wel eens fors? hoger kan zijn en je dan geen hypotheek kan krijgen en huis dan moet verkopen.
Plaats reactie