Overgangsrecht

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

japioooo
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 30 jul, 2018 2:24 pm

Overgangsrecht

Bericht door japioooo »

Ik heb het een en ander over het overgangsrecht gelezen, maar nergens antwoord op mijn specifiek vraagstuk. Wellicht dat hier iemand wel het antwoord weet :wink:

Situatie:
Bankspaarhypotheek + aflossingsvrij hypotheek afgesloten in 2011.
Aflossingvrij heb ik in de loop der jaren verlaagd en daarnaast ingelegd op het bankspaar deel.

Scenario:
In de nabije toekomst is het plan om te verhuizen.
Nu mag ik de bestaande hypotheken meenemen met dezelfde voorwaarden. Dat is vrij duidelijk en simpel. Maar het liefst wil ik in eerste instantie zo laag mogelijke maandlasten zodat ik extra kan sparen en af kan aflossen als me dat uitkomt. Daarvoor zou ik een zo hoog mogelijk aflossingsvrij deel willen hebben.
Mag ik nu voor het nieuwe huis de aflossingvrije hypotheek verhogen tot de hoogte van de oorspronkelijk waarde (zoals eind 2012 het geval was) van mijn aflossingsvrije hypotheek? Die was 130 000 en na de aflossingen is deze nu 100 000. Kan in voor de nieuwe hypotheek de aflossingvrije hypotheek dan weer verhogen tot 130 000 met dezelfde looptijd? Van de bijleenregeling heb je geen last doordat de nieuwe annuïteitenhypotheek dan simpelweg een lager bedrag zal zijn.

Mijn beeld is dat de hypotheek zoals deze eind 2012 was leidend is voor de aftrekbaarheid van de hypotheekrente. Dus over de 130 000 aflossingvrije hypotheek mag ik tot 2041 rente aftrekken. Als deze nu 100 000 is mag deze na verhuizing weer naar 130 000 met behoud van hypoaftrek.
Hendrike
Berichten: 11
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 5:11 pm

Re: Overgangsrecht

Bericht door Hendrike »

Dit is de regel duidelijk lijkt mij


Als je verhuist mag je aflossingsvrije hypotheek niet hoger zijn dan de hoogte van de aflossingsvrije lening die je NU hebt.

(Het aflossingsvrije deel van je nieuwe hypotheek mag maximaal 50% van de waarde van je nieuwe huis zijn. )
japioooo
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 30 jul, 2018 2:24 pm

Re: Overgangsrecht

Bericht door japioooo »

Ik had nog even gezocht en kwam dit tegen:
"Hetzelfde geldt voor een nieuwe hypotheek bij verhuizen. De hypotheek voor de nieuwe woning kan voor maximaal 50% van de marktwaarde van de woning aflossingsvrij zijn, tot een maximum van de hoogte van eigenwoningschuld op 31 december 2012."

https://www.academica.nl/artikelen/over ... wat-is-het

Dit sluit aan op mijn verwachting. Maar is weer tegenstrijdig met de regel uit onderstaande reactie. Waar komt die regel vandaan?
Hendrike
Berichten: 11
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 5:11 pm

Re: Overgangsrecht

Bericht door Hendrike »

Wanneer heb je een aflossingsvrije hypotheek die onder overgangsrecht valt?
Als je op 31 december 2012 een huis met een hypotheek had die je gebruikt als hoofdverblijf.
Bij oversluiting van je bestaande hypotheek (gesloten v├│├│r 31 december 2012). Het overgangsrecht geldt dan voor het bedrag van de hypotheek op 31 december 2012, tenzij je erna een aflossing hebt gedaan.
sjef2014
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 nov, 2014 4:17 pm

Re: Overgangsrecht

Bericht door sjef2014 »

Hendrike schreef:Wanneer heb je een aflossingsvrije hypotheek die onder overgangsrecht valt?
Als je op 31 december 2012 een huis met een hypotheek had die je gebruikt als hoofdverblijf.
Bij oversluiting van je bestaande hypotheek (gesloten v├│├│r 31 december 2012). Het overgangsrecht geldt dan voor het bedrag van de hypotheek op 31 december 2012, tenzij je erna een aflossing hebt gedaan.
-> maar tenzij de aflossing in het afgelopen jaar is gedaan.

Het overgangsrecht geldt ook voor het deel dat binnen een jaar opnieuw wordt geleend. Dus als in dit voorbeeld in 2019 een aflossingsvrije hypotheek voor nieuwe woning wordt aangegaan en begin 2018 was nog over van aflossingsvrij onder overgangsrecht 110.000 (fictief,info niet bekend bij mij) en in 2018 is nogmaals 10.000 afgelost zodat eind 2018 nog 100.000 over is, dan mag na verkoop woning en aankoop nieuwe woning opnieuw 110.000 aflossingsvrij onder overgangsrecht vallen.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Overgangsrecht

Bericht door webka »

Eigenlijk zijn alle antwoorden hierboven onvolledig of onjuist. (EDIT: de ik post gelijk met voorgaande poster: dat antwoord is ook juist)

Stap 1 is om te bepalen of je overgangsrecht hebt.
Daar is sprake van indien je een hypotheek hebt die is afgesloten voor 01-01-2013.
De vorm maakt niet uit. Spaar, aflossingsvrij, annuitair etc... het hele bedrag dat je hebt op 31-12-2012 valt onder het overgangsrecht.... in basis.

Om te bepalen welke bedrag op het moment van overdracht van de nieuwe woning nog onder het overgangsrecht valt moet je kijken naar het jaar van overdracht minus 1.
Dus stel: De overdracht van de nieuwe woning valt op 25-12-2018, dan mag je het saldo van de wigenwoningschuld van 01-01-2017 aanhouden als het bedrag dat maximaal onder het overgangsrecht valt. Dat is dan ook het bedrag dat je aflossingsvrij mag aanhouden. En inderdaad, je mag bij een bank (gedragscode) niet meer dan 50% van de marktwaarde van de nieuwe woning aflossingsvrij financieren... zonder verlies van renteaftrek.
Mocht de overdracht pas in 2019 plaatsvinden dan is het saldo per 01-01-2018 leidend.

Je kan dus inderdaad reeds afgeloste bedragen "terugpakken"' onder het overgnagsrecht, maar je kan niet terug naar 31-12-2012... je kan terug naar het voorafgaande jaar van overdracht.

Zo zit het, en niet anders.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Overgangsrecht

Bericht door Rense »

Kortom, als je het precies wilt weten:

Hoe hoog was de hypotheek op 31-12-2012.
Hoe hoog was de hypotheek op 01-01-2017.
Hoe hoog is de hypotheek nu.

Wat is de hoogte van de woningwaarde van de nieuwe woning.
japioooo
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 30 jul, 2018 2:24 pm

Re: Overgangsrecht

Bericht door japioooo »

Bedankt allemaal voor de reacties.
De toevoeging van een peiljaar was bij mij de ontbrekende info. Dat is dus 1 januari van het voorgaande jaar. Dan is de regel me helemaal duidelijk :D
Plaats reactie