Box 3 lening om hypotheek af te lossen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Jasper6049
Berichten: 1
Lid geworden op: do 01 nov, 2018 9:12 pm

Box 3 lening om hypotheek af te lossen

Bericht door Jasper6049 »

Beste Forumleden,

Wie kan en wil mij helpen. Het volgende is het geval.
Ik heb twee appartementen die ik beide verhuur. De eerste verhuur ik middels de huurwet. Dit appartement is volledig vrij van hypotheek of andere lening. Op het tweede appartement rust een hypotheek met een restschuld van EUR 80.000,-. Deze hypotheek loopt bij de SNS Bank. Hier heb ik vroeger gewoond maar ook dit appartement verhuur ik nu. Verhuren staat de SNS Bank alleen toe als het appartement te koop staat. Verhuren dient via de Leegstandswet te gaan. De vergunning voor de Leegstandswet loopt af in het voorjaar van 2019. Dan heb ik de 5 jaren verhuur onder de Leegstandswet er op zitten. De SNS bank staat onder geen beding verdere verhuur toe. Het appartement verkopen zie ik niet zitten, verhuren levert iedere maand een leuk bedrag op.

Hier even wat gegevens:

Appartement 1:
WOZ waarde (2017): EUR 132.000,-
huurinkomsten per maand (netto): EUR 464,-

Appartement 2:
WOZ waarde (2017): EUR 132.000,-
huurinkomsten per maand: EUR 825,-
Hypotheeklasten per maand: EUR 219,- (bruto)

Nu wil ik mijn hypotheek oversluiten naar een hypotheekaanbieder die verhuur wel toestaat. Aangezien ik er zelf niet woon wordt dit een box 3 lening. Ik word een beetje moe van al die regeltjes die banken hebben, inkomenseis, vast contract etc.

Ik ben op zoek naar een particulier die mij EUR 80.000,- wil lenen. Dit betaal ik dan bijvoorbeeld in 10 of 15 jaar compleet terug met een rentepercentage van 5-6%. Dat moet toch te regelen zijn?

Stel, dat ik zoiets ga doen, waar moet ik dan op letten?

Alvast dank jullie wel voor jullie tijd en reacties.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Box 3 lening om hypotheek af te lossen

Bericht door Rense »

Waarom niet gewoon een hypotheek. Gezien waarde appartementen en huuropbrengsten lijkt me dat geen enkel probleem.

Ik zou liever een rente aan de bank betalen dan 5 a 6% binnen een crowdfonds.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Box 3 lening om hypotheek af te lossen

Bericht door M_1 »

Die 'regeltjes' zijn vooral een methode om het risico voor de geldverstrekker in te schatten. Om in aanmerking te komen voor de goedkoopste lening (lees: standaard eigenwoninghypotheek) zul je dus ook moeten aantonen dat je een laag-risico klant bent.

Dat betekent niet dat dit de enige weg is en dat als je 'buiten de lijntjes' valt, er verder niets meer mogelijk zou zijn. Er zijn in de regel ook in de niet-standaard situatie nog genoeg mogelijkheden, waar een goede adviseur ook wel raad mee weet. Maar ook dan geldt dat die geldverstrekkers graag het risico willen inschatten.

Dat geldt overigens net zo goed voor crowdfunding als voor banken en verzekeraars. Als iemand via crowdfunding zijn geld wil investeren, dan zal hij logischerwijs ook willen weten wat voor vlees hij in de kuip heeft. Als je een crowdfunding-podium vindt waarbij dat niet het geval is, dan zou je daar dus meteen al vragen bij kunnen stellen. Waarom zouden die geldverstrekkers hun geld zomaar in een verder niet of weinig bekende investering willen stoppen? Dat kan alleen als daar een hoge vergoeding tegenover staat of als er dubieuze kleine lettertjes zijn.
Plaats reactie