Rabo Opbouwhypotheek, SEW, echtscheiding

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

klaasdevries
Berichten: 1
Lid geworden op: do 01 nov, 2018 9:37 am

Rabo Opbouwhypotheek, SEW, echtscheiding

Bericht door klaasdevries »

Hallo allemaal,

Helaas lig ik in scheiding. En er moet wat geregeld worden voor het huis. Het liefst zou ik er blijven wonen. Zojuist kort gesproken met een adviseur van de rabobank. Die liet al snel weten dat blijven wonen gezien de hypotheek geen optie is. De lasten zouden te hoog worden. Graag hoor ik jullie visie, wellict zijn er toch mogelijkheden.

De feiten:

Woning is getaxeerd op Ôé¼ 375.000
Hypotheekschuld is Ôé¼ 280.000. Deze is geheel aflossingsvrij. Rentepercentage 5,9%, staat 20 jaar vast. Afgesloten in april 2011.
We hebben een SEW. Doelkapitaal in 2031 Ôé¼ 225.000. Huidige waarde: ongeveer Ôé¼ 70.000.
Vrouw en ik zijn hoofdelijk aansprakelijk voor hypotheek. Woning is voor 99% van vrouw, 1% van mij (is toen voor gekozen omdat ik zakelijk wat risico's liep, is nu niet meer aan de orde).
Mijn inkomen (nu in loondienst): Ôé¼ 65.000 bruto per jaar.
Ik verwacht geen partneralimentatie te hoeven betalen. Wel kinderalimentatie, ongeveer Ôé¼ 850 per maand.

Volgens mij is de overwaarde 375.000-280.000+70.000= Ôé¼ 165.000. Ik zou mijn vrouw dus moeten uitkopen voor Ôé¼ 82.500 en daarnaast de huidige hypotheek moeten overnemen. Volgens de rabo-man zit ik nog ongeveer 13 jaar vast aan een rente van 5,9% en kan ik 50% van de hypotheek aflossingsvrij houden en moet ik de andere 50% annu├»tair of lineair doen (en dat zou te duur worden).

Werkt dit ook zo?

Hoe gaat dit met de SEW? Kan ik die dan volledig meenemen? Of moet deze worden verdeeld? Vrouw is bezig met een andere koopwoning.

Wie kan mij op weg helpen?

Alvast enorm bedankt!
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Rabo Opbouwhypotheek, SEW, echtscheiding

Bericht door Rense »

Het is voor mij nog maar de vraag hoe de exacte verdeling zal zijn (is er al een convenant?). Gezien de gehanteerde verdeling vermoed ik dat jullie op huwelijkse voorwaarden gehuwd zijn/waren. Wat is er ten aanzien van de woning vastgelegd?
Het zou namelijk ook nog kunnen dat zij recht heeft op 99% van de overwaarde en jij op 1%. Dat je beide hoofdelijk aansprakelijk bent staat daar los van.

De SEW kan mee maar dat gaat ten koste van het aflosvrije deel. Het over te nemen deel moet namelijk tenminste annuitair worden afgelost.
Het meenemen van de SEW verhoogt dus de maandlasten.

Wellicht zijn er mogelijkheden maar om aan te geven welke is nu niet mogelijk omdat er te weinig gegevens bekend zijn.

Bezoek een onafhankelijk adviseur en laat je goed voorlichten.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Rabo Opbouwhypotheek, SEW, echtscheiding

Bericht door Cnorretje »

Van de genoemde rente van 5,9% kom je inderdaad niet af. Er is namelijk geen sprake van verkoop van de woning.
Wanneer de nieuwe hypotheek naar aflosvrij/annuïtair zou gaan kun je voor deze beide hypotheekvormen wel Rentemiddeling aanvragen.
Ik ken de voorwaarden van Rabo niet in dezen maar kaart het eens aan.
Plaats reactie