Aanvragen hypotheek + andere baan

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Thomastw
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 14 okt, 2018 12:07 pm

Aanvragen hypotheek + andere baan

Bericht door Thomastw »

Hallo allemaal,

Ik had een vraag die jullie hopelijk kunnen beantwoorden. Ik heb een vaste baan, maar een tijdje terug heb ik een nieuwe baan gevonden. Ook dit is een vaste baan, zonder proeftijd en ook nog met een aanzienlijk hoger salaris. De baan gaat vanaf november voor iets van 30% in en vanaf december 100%.

Vorige week hebben mijn vriendin en ik geboden op een huis en ons bod is geaccepteerd. Het is de bedoeling dat het huis half januari wordt overgedragen. Het voorlopig koopcontract is nog niet getekend.

Nu vroeg ik me af hoe het zit met het aanvragen van een hypotheek. Met mijn boerenverstand zie ik dat ik geen moment zonder vaste baan kom te zitten. Omdat ik voordat we boden toch wat meer zekerheid wilde, heb ik gebeld met een hypotheekverstrekker hierover. Deze gaf aan dat ik kon volstaan met een loonstrook van mijn huidige baan (die dus eindigt half november) en een loonstrook van mijn nieuwe baan en dat dan alles in orde is. Dit is belangrijk voor ons, omdat we op basis van ons gezamenlijk inkomen het huis wel kunnen betalen met mijn nieuwe salaris, maar net niet (door studieschuld) met huidige salaris. Bij voorkeur baseren we de hypotheek dus op mijn nieuwe salaris.

Wat ik nu echter ook begrepen heb is dat een loonstrook alleen niet voldoende is, maar dat ik ook moet aantonen dat het salaris daadwerkelijk wordt bijgeschreven op mijn rekening. Mijn eerste volledige salaris wordt pas in december bijgeschreven wat het wel heel lastig maakt om aan deze plicht te voldoen. Of valt dat mee? De overdracht is pas in januari. Heb ik daarmee voldoende tijd om e.e.a. te regelen?

Ik kan me voorstellen dat we een hypotheekaanvraag doen met het nieuwe salaris als uitgangspunt. Als we dan een offerte krijgen waarbij we documenten moeten versturen, kunnen we het bankafschrift verzenden naar de hypotheekverstrekker zo gauw het wordt bijgeschreven in december. Is dat een begaanbare route volgens jullie?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!