Overlijdensrisicoverzekering

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

baluca
Berichten: 1
Lid geworden op: di 09 okt, 2018 4:48 pm

Overlijdensrisicoverzekering

Bericht door baluca »

In de media lees ik dat tussen 2000 en 2010 veel mensen een overlijdensrisicoverzekering hebben afgesloten t.b.v. de hypotheek, welke naar nu blijkt, veel te duur blijkt te zijn. Dit was afgelopen week ook te zien bij Kassa op televisie.
Ik vraag me nu het volgende af: Ik heb een hypotheek van Delta Lloyd en Delta Lloyd Hypotheek Totaal Plan. Volgens mij is dit een combinatie van spaarverzekering en overlijdensrisicoverzekering. Ik betaal echter ├®├®n premie. Hoe kom ik er nu achter of het deel overlijdensrisico correct is geweest?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Rense »

De premie staat uitgesplitst in uw polis van de spaarverzekering. In dit geval zijn spaar- en risicodeel overigens aan elkaar gekoppeld en zal deze waarschijnlijk niet worden losgekoppeld door Delta Lloyd.

Een nieuwe losse risicoverzekering is dan dus geen optie tenzij u de hypotheekvorm wijzigt van een spaarhypotheek naar een bankspaarhypotheek.

Informeer vooraf goed naar de kosten van een dergelijke aanpassing.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Overlijdensrisicoverzekering

Bericht door SimpleMind »

Even aanvullend op Rense:

Als de polis geen onderscheid maakt valt wel uit te rekenen hoeveel van maandelijkse premie voor de ingebouwde premie ongeveer is.
Over of dat correct is zal denk ik geen discussie mogelijk zijn. Je kunt hoogstens kijken of op basis daarvan oversluiten interessant kan zijn.
En als je rekening houdt met alle bijkomende kosten zal op basis van alleen de ORV-premie de tijd om de kosten terug te verdienen zeker heel lang zijn.

Om te kunnen berekenen wat de ingebouwde premie ongeveer is zijn de volgende getallen nodig:
  • Spaardoel van de verzekering
  • Rentepercentage bij de verzekering (meestal gelijk aan hypotheekrente)
  • Afkoop waarde per een willekeurig datum.
  • Resterende looptijd op die datum
Plaats reactie