Financiering nieuwbouwwoning

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

uitzendcontract
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 27 nov, 2009 9:27 pm

Financiering nieuwbouwwoning

Bericht door uitzendcontract »

Op basis van onderstaande gegevens, ben ik benieuwd hoe hoog de maximale financiering voor een nieuwbouwwoning is:

Mijn inkomen, vast contract : Ôé¼ 56.500
Inkomen partner, vast contract : Ôé¼ 26.000
Spaargeld : Ôé¼ 20.000

Saldo bankspaarpot : Ôé¼ 43.000
Overwaarde huidige woning : Ôé¼ 80.000

Aankoop nieuwbouwwoning, incl. meerwerk : Ôé¼500.000

Vraag van mijn kant:
Wat is de maximale financiering, die ik kan krijgen? Eventueel met overbruggingsfinanciering?
uitzendcontract
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 27 nov, 2009 9:27 pm

Re: Financiering nieuwbouwwoning

Bericht door uitzendcontract »

Wie heeft voor mij het antwoord op bovenstaande vraag?
Bij voorbaat dank!
uitzendcontract
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 27 nov, 2009 9:27 pm

Re: Financiering nieuwbouwwoning

Bericht door uitzendcontract »

Daar heb ik inderdaad al overleg mee gehad. Hij gaf aan dat het saldo van de bankspaarhypotheek niet meegenomen kon worden. Ik vraag me af of dat zo is en hij gaf aan dat m.b.t. de overwaarde altijd gerekend wordt met 90% van de verkoopwaarde. Volgens mij is het zo dat in ieder geval SNS tegenwoordig met 100% rekent, oftewel ik twijfel aan zijn advies.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Financiering nieuwbouwwoning

Bericht door SimpleMind »

Zoals Tukker aangaf. Je zult hiervoor echt naar een adviseur moeten. Het wordt in ieder geval krap en dat kan de reden zijn dat de adviseur aangaf dat je spaarpot niet mee kan (op basis van jullie situatie)..
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Financiering nieuwbouwwoning

Bericht door M_1 »

Hoe 'zeker' is de overwaarde? Wat ik me kan herinneren is dat je in het verleden een Koopgarant woning wou kopen en die kunnen nog wel eens aanvullende voorwaarden hebben bij het verkopen.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Financiering nieuwbouwwoning

Bericht door webka »

500.000 is geen enkel probleem op basis van de kengetallen.
Op basis van het inkomen kan je al meer dan 430k lenen.

Er zijn geldverstrekkers die 100% overbruggen (getaxeerde marktwaarde of opgave verkopende makelaar - uitstaande hypotheek).
Ook zijn er geldverstrekkers die de volledige spaarwaarde overbruggen, dus die informatie van de adviseur is onjuist.

Dus beschikbaar 430 + 80 + 43 = 553k.
Marge genoeg.

Spaargeld is voldoende om tenministe 1 jaar dubbele lasten aan te tonen.

Altijd goed natuurlijk om de boel exact te laten doorrekenen en te kijken of de voorwaarden van de gedlverstrekker die maximaal overbruggen ook bij jullie past.
Wanneer je gaat voor een geldverstrekker met de allerlaagste rente dan zul je zien dat je maar 90% van de marktwaarde - uitstaande hypotheek kunt overbruggen en dat het spaarsaldo geheel achterwege blijft. Op dat moment is de boel niet haalbaar.
uitzendcontract
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 27 nov, 2009 9:27 pm

Re: Financiering nieuwbouwwoning

Bericht door uitzendcontract »

Dank voor alle reacties.

@ Tukker: overwaarde is vrij zeker. Het is een woning in een grote stad. Alles gaat hier (ver)boven de vraagprijzen weg. Alweer sinds 2013.

@M_1: dat klopt, ik heb echter de koopgarantregeling in 2016 afgekocht. Dat was een erg goede deal.

@ Webka: welke partijen financieren tot 100% van de taxatie? En welke partijen financieren voor het opgebouwde spaargedeelte?
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Financiering nieuwbouwwoning

Bericht door webka »

In ieder geval SNS en BLG nemen bijna de volledige overwaarde mee. Er werd uitgegaan van 100% marktwaarde, waarbij je rekening moest houden 1,75% fictieve verkoopkosten. Dit is deze maand gewijzigd. Er wordt nu uitgegaan van 99% van de marktwaarde - uitstaande hypotheek, waarbij je de verkoopkosten achterwege mag laten. Nagenoeg volledig dus.
Zij overbruggen in principe niet op basis van de spaarverzekering/rekening, howel je dit wel kunt voorleggen. Wanener je geen 100% nodig hebt, dan is best ├®├®n en ander mogelijk.

NN overbrugt 100% en tevens de verpande spaarverzekering/rekening tot 100%. Zij gaan dus het verst. Beleggingsverzekeringen kunnen daar zelfs tot 90% overbrugd worden.

BLG is de beste optie bij 10 jaar vast; NN bij 20 jaar vast. Zou als ik jou was eens bij de SNS binnennstappen aangezien die SNS en BLG en NN aanbieden.

Succes.
uitzendcontract
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 27 nov, 2009 9:27 pm

Re: Financiering nieuwbouwwoning

Bericht door uitzendcontract »

Bedankt voor de zeer nuttige info. Deze week maar eens een bezoek brengen aan de SNS Bank.
Plaats reactie