Nieuwe hypotheek nemen om af te lossen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Nieuwe hypotheek nemen om af te lossen

Bericht door LTS »

Kan dit? Klinkt wel leuk ,namelijk...
Wij hebben hypo van 317k (verdeling 167k spaar, 150k aflossingsvrij) met de mogelijkheid om 20% per jaar boetevrij af te lossen.
Is het mogelijk om een nieuwe (extra) hypo af te sluiten ter waarde van die 20% (=63.400) en dat bedrag dan te gebruiken om op onze aflossingsvrije hypotheek af te lossen en om te zetten naar annuïtair/lineair?
Of 2x20% (=126800) en dan december 2018 de ene helft gebruiken en januari 2019 de andere helft? Dan hebben we maar heel kort extra kosten, maar dat zou dan begin 2019 weer weg zijn en zou onze aflossingsvrije hypotheek redelijk 'smooth' goedkoper en omgezet zijn.
Als ik op berekeningssites kijk, kunnen wij ongeveer 430k financieren op onze salarissen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Nieuwe hypotheek nemen om af te lossen

Bericht door M_1 »

Even los van de onmogelijkheid hiervan, wat is je doel hiermee?
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Nieuwe hypotheek nemen om af te lossen

Bericht door LTS »

Ok, onmogelijk dus.
Dan maakt de reden toch niet uit?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Nieuwe hypotheek nemen om af te lossen

Bericht door SimpleMind »

M_1 bedoelt dat als je aangeeft wat je doelstelling is er misschien andere opties of alternatieven zijn.

Je omschrijving is niet helemaal duidelijk. Uit je tekst zou je ook kunnen lezen dat je een deel van de hypotheek wilt omzetten naar annuiteit... dat is wat anders dat te proberen de rente te verlagen (wat je ook uit de mail kunt lezen).

Dus geef even aan wat je korte en lage termijn doelstelling is: lagere lasten, eerder aflossen, beide, anders?
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Nieuwe hypotheek nemen om af te lossen

Bericht door LTS »

Initieel bedoeld om rente lager te krijgen zonder berg boete.
Maar aangezien de rente zo laag is, zouden we voor dezelfde (bruto) lasten rente en aflossing betalen i.p.v. alleen rente. Win-win leek ons.
Mijn ouders hebben het 'ooit' zo gedaan vertelde mijn moeder laatst, dus ik vroeg me af of iets dergelijks nog steeds mogelijk was.
Overigens: we betalen nu 4,2% voor de aflossingsvrij (5,4% voor de spaar, die we per 1-2- volgend jaar opnieuw vast moeten zetten)
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Nieuwe hypotheek nemen om af te lossen

Bericht door SimpleMind »

Bij een win-win situatie zijn er twee winnaars en dit is meer een win(jullie)-verlies(bank), maar dat terzijde.

Wat jullie willen is niet mogelijk tenzij je ergens anders een lening kunt afsluiten die goedkoper is dan de huidige 4,2% (bijvoorbeeld bij familie, want de bank gaat dit niet doen).
Hoe lang staat het aflossingsvrije deel nog vast?

Ander puntje is de afloop van de rente per 1-2-2019. Hoeveel zit er op dit moment in de spaarpot? Deze aanpassing kan namelijk zowel gunstig als negatief uitpakken voor de netto lasten..
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Nieuwe hypotheek nemen om af te lossen

Bericht door LTS »

Nee joh, bank verliest nooit, dat weet je toch? ;)
Vond net op internet dit: https://www.businessinsider.nl/hypothee ... -manieren/, artikel van begin dit jaar. Punt 3 is wat ik hier vroeg of het kon.. Blijkbaar kan het dus toch?
Punt 2 zou ook nog een optie kunnen zijn, maar dan wil ik wel zeker weten dat we het weer terug kunnen lenen voor die huidige lage rente (en dan dus mogelijk annuitair/linear i.p.v. de aflossingsvrije), zodat we het initieel geleende geld weer af kunnen lossen.
In dat artikel wordt ook gezegd dat je mogelijk verstandig zou kunnen zijn om afscheid te nemen van je 'opbouwprodukten'. Onze spaarpot bedraagt op het moment ruim 27.000...

Onze aflossingsvrij staat overigens nog zo'n 18 (?) jaar vast.
Dat de aanpassing van de spaarhypotheek consequenties gaat hebben, weten we. Maar echt heftig zal dat niet worden, als ik mijn berekeningen tenminste goed heb gedaan. Ik heb gekeken naar de 10, 20 en 25 jaars rente van onze huidige aanbieder en dan zouden we resp 45, 30 en 20 euro netto minder kwijt zijn dan nu, rekening houdend met de hogere inleg in de spaarpot, die ik ook berekend heb en volgens mij zit ik daar redelijk op koers.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Nieuwe hypotheek nemen om af te lossen

Bericht door M_1 »

Die derde optie kan als je een behoorlijk hoge overwaarde en inkomen hebt. Als je bijvoorbeeld een huis van 3 ton met een ton hypotheek hebt, dan kun je bv een extra hypotheek van een ton er bovenop een daarmee, in stapjes, de eerste hypotheek aflossen. Maar dan moet je wel behoorlijk veel overwaarde hebben.
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Nieuwe hypotheek nemen om af te lossen

Bericht door LTS »

We gaan maar eens een adviseur opzoeken hier in de buurt. Kijken of die hier iets over kan zeggen.
Ik lees overal vanalles, maar weet nergens van of het kan, mag, zinvol is..
- lenen en aflossen (zoals in artikel dat ik hieronder noemde)
- aflossen en teruglenen (weer dat artikel)
- 2e hypotheek bij andere/zelfde verstrekker (is dat dan weer iets wezenlijks anders dan 'lenen en aflossen'?)
- hogere inschrijving gebruiken.. (daar zit 83k ruimte in)

Op jacht naar een adviseur dus!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Nieuwe hypotheek nemen om af te lossen

Bericht door M_1 »

Lijkt mij verstandig om inderdaad je situatie precies die een adviseur te laten bekijken. Er zijn namelijk op zich inderdaad wel mogelijkheden die van de fiscus en van de banken mogen, maar daar hangt dan vooral ook af van hoeveel overwaarde er is een hoeveel leencapaciteit er bij je inkomen is. Daarbij willen de bedragen die je op berekeningssites vindt nog wel eens fors afwijken van wat je werkelijk kunt lenen. Reken je dus niet meteen rijk. Houd er ook rekening mee dat die tweede hypotheek meestal bij de zelfde bank niet lopen.
Gebruikersavatar
Red Felix
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 30 okt, 2009 11:22 am

Re: Nieuwe hypotheek nemen om af te lossen

Bericht door Red Felix »

Die derde optie kan als je een behoorlijk hoge overwaarde en inkomen hebt.
Gaat dat niet helemaal mis op HRA? Op die extra hypotheek krijg je denk ik geen HRA (consumptief, want niet bedoeld voor aankoop van de woning), daar los je dan de hypotheek mee af waar je wel HRA recht op had. Of mag je met het geld schuiven van de ene hypotheek naar de andere ook het recht op HRA van de ene hypotheek naar de andere verschuiven? Hoe kijkt de fiscus hier tegenaan?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Nieuwe hypotheek nemen om af te lossen

Bericht door M_1 »

Dat mag gewoon. Is niet principieel anders dan als je de hypotheek 'gewoon' zou oversluiten.
MKo
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 okt, 2018 3:37 pm

Re: Nieuwe hypotheek nemen om af te lossen

Bericht door MKo »

Altijd gaan voor aflossingsvrij, benut je vol de hypotheekrenteaftrek en je hebt ook nog eens lage maandlasten!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Nieuwe hypotheek nemen om af te lossen

Bericht door SimpleMind »

@MKo: Dat is wel erg kort door de bocht en zeker niet altijd de juiste keuze. Ja, het zorg voor lagere maandlasten (tot dat de 30 jaar HRA om is). Maar ook deze hypotheek moet uiteindelijk een keer worden afgelost. En HRA is fijn maar het levert geen geld op. Je betaalt nog steeds rente, alleen krijg je een beetje terug (en dat beetje wordt binnenkort weer wat minder). Aflossingsvrij kan een prima keuze zijn maar dat geldt niet voor iedereen. Er zijn heel veel meer argumenten dan jij mee neemt. Wees daarom voorzichtig met dergelijke algemene uitspraken.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Nieuwe hypotheek nemen om af te lossen

Bericht door Cnorretje »

Uitspraak Kifid inzake verhogen en aflossen: https://www.kifid.nl/nieuws/judgement/u ... 17-bindend
Plaats reactie