Aflossingsvrij deel

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

MarkBo
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 07 okt, 2018 7:16 am

Aflossingsvrij deel

Bericht door MarkBo »

Beste leden, ik zoek wat advies over een mee te nemen aflossingsvrij deel, heb er weinig verstand van en twee adviseurs beweren allebei wat anders. Ik heb nu een Bankspaarhypo variant 2 van de ING. Aflossingsvrij 162k en spaardeel 173k. Ik ben een huis aan t kopen van 550. Mijn overwaarde is incl opgebouwd spaardeel 160k. Hoe veel aflossingsvrij mag ik nou nemen in mijn nieuwe hypo? 162k of 275 (de helft van de nieuwwaarde )? Twee adviseurs beweren allebei het tegenovergestelde. Overigens wil ik niet uiteindelijk met 275 (of 162) aflossingsvrij blijven zitten maar wil wel zelf bepalen hoe ik dit aflos en niet perse dit annuïteir moeten doen. Een advies over hoe ik dit het best zou kunnen doen zou ook zeer welkom zijn! Ik hoor graag!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Aflossingsvrij deel

Bericht door SimpleMind »

Wellicht (Hopelijk) wat spraakverwarring.
Bankspaarvariant is eigenlijk aflossingsvrij en mag dus aflossingsvrij worden meegenomen. Dus in jouw geval maximaal 275. Wel moet de bankspaarrekening worden gebruikt volgens de regels (dus aflossen eigen woning schuld).
En het deel dat je daarboven leent zal dus annuiteitenhypotheek moeten worden.

Banksparen behouden is overigens het meest rendabel in jouw situatie.
MarkBo
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 07 okt, 2018 7:16 am

Re: Aflossingsvrij deel

Bericht door MarkBo »

Aha, inderdaad, nou snap ik dat, Thnks! En een aanvullende vraag, kan dat bankspaardeel onafhankelijk mee en krijg ik dan een aflossingsvrij deel tegen de nieuwe marktrente? Overigens is de rente (4.7%) van het bankspaardeel nog 4 jaar, is het dan sowieso het best deze aan te houden? Dank!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Aflossingsvrij deel

Bericht door M_1 »

Voor het bankspaar deel hangt het af van hoe veel er al in de spaarpot zit wat er voordeliger is. En hoge rente is voordelig als er al veel in de pot zit, maar grofweg de eerste twintig jaar heb je nog voordeel bij een lagere rente. Waarschijnlijk kun je dus beter en nieuwe rente kiezen voor het bankspaar deel.

De rentevaste periode mag je trouwens verschillend kiezen voor de verschillende delen.

In jouw geval zou je dus voor je nieuwe woning gewoon weer een bankspaarhypotheek 173 plus een aflossingsvrij deel van 162 kunnen kiezen. Daarnaast een flink stuk uit de overwaarde plus de rest annuïtair.
Plaats reactie