Bankspaarhypotheek overzetten naar BV ouders

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bankspaarhypotheek overzetten naar BV ouders

Bericht door M_1 »

Je mag de uitkering overal voor gebruiken, maar als je niet aan alle voorwaarden voor de sew voldoet, dan is de uitkering niet meer belastingvrij. Vandaar dat ze zeggen dat je de uitkering voor aflossing 'moet' gebruiken.

Als je de uitkering voor iets anders wilt gebruiken, dan moet je inkomstenbelasting betalen over de 'winst', dus over het verschil tussen de uitkering en de som van de betaalde stortingen.

Als de hypotheek al lang loopt, dan heb je relatief veel rente ontvangen en zul je dus veel belasting moeten betalen. Bij een hypotheek die pas sinds 2013 loopt, zal dit minder zijn en zul je dus ook minder inkomstenbelasting over de winst hoeven te betalen.
MaxiMaatje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 sep, 2018 12:10 am

Re: Bankspaarhypotheek overzetten naar BV ouders

Bericht door MaxiMaatje »

M_1 schreef:Je mag de uitkering overal voor gebruiken, maar als je niet aan alle voorwaarden voor de sew voldoet, dan is de uitkering niet meer belastingvrij. Vandaar dat ze zeggen dat je de uitkering voor aflossing 'moet' gebruiken.

Als je de uitkering voor iets anders wilt gebruiken, dan moet je inkomstenbelasting betalen over de 'winst', dus over het verschil tussen de uitkering en de som van de betaalde stortingen.

Als de hypotheek al lang loopt, dan heb je relatief veel rente ontvangen en zul je dus veel belasting moeten betalen. Bij een hypotheek die pas sinds 2013 loopt, zal dit minder zijn en zul je dus ook minder inkomstenbelasting over de winst hoeven te betalen.
Wederom bedankt voor je antwoord. Gaat het in dit geval over de rendementsheffing die hier beschreven staat? https://informatie.spaarrente.nl/rendementsheffing

Ik zie dat dit misschien in ons geval best een gunstige oplossing kan zijn, ook aangezien we in deze tijd een vrij laag rentepercentage hebben gehad in de 6 jaar looptijd die we straks achter de rug hebben.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bankspaarhypotheek overzetten naar BV ouders

Bericht door M_1 »

Nee, het gaat over de box 1 inkomstenbelasting. Als je bijvoorbeeld ieder jaar 4000 euro stort, dan heb je in 6 jaar 24.000 gestort. Als je vanwege de rente op rente nu 27.000 op de bankspaarrekening hebt staan, dan heb je dus 3.000 euro winst. Die winst moet je optellen bij je inkomen, zodat je daar bijvoorbeeld 40% belastingen over betaalt. Dat gaat je dan dus ongeveer 1.200 euro kosten.

Daar staat dan wel weer tegenover dat je niet 27.000 hebt afgekort op je hypotheek en dus ook nog steeds 27.000 meer 'mag' lenen.
MaxiMaatje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 sep, 2018 12:10 am

Re: Bankspaarhypotheek overzetten naar BV ouders

Bericht door MaxiMaatje »

M_1 schreef:Nee, het gaat over de box 1 inkomstenbelasting. Als je bijvoorbeeld ieder jaar 4000 euro stort, dan heb je in 6 jaar 24.000 gestort. Als je vanwege de rente op rente nu 27.000 op de bankspaarrekening hebt staan, dan heb je dus 3.000 euro winst. Die winst moet je optellen bij je inkomen, zodat je daar bijvoorbeeld 40% belastingen over betaalt. Dat gaat je dan dus ongeveer 1.200 euro kosten.

Daar staat dan wel weer tegenover dat je niet 27.000 hebt afgekort op je hypotheek en dus ook nog steeds 27.000 meer 'mag' lenen.
Helder, dank je wel. Ik heb het even aan een kennis die boekhouder is gevraagd en die geeft dit aan:

'Indien de spaarrente niet gebruikt wordt als inlossing hypotheek, wordt dit volledig belast in Box 1 tegen een normaal tarief van 52%. Daarnaast komt de boete-rente (revisie) van 20% er apart nog bij. Daarom is het helemaal niet interessant om dit te doen.'

Ik vind dit wat verwarrend en kan dit soort dingen ook nergens 1 op 1 terug vinden. Ik vermoed dat de boete- rente waar hij het over heeft te maken heeft met de tijdsklemmen die inmiddels vervallen zijn en dit dus niet meer van toepassing is.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Bankspaarhypotheek overzetten naar BV ouders

Bericht door Rense »

Dan heeft je kennis het fout.

Belastbaar is het rentebestanddeel over de opgebouwde waarde.
Dus conform het voorbeeld 24K betaald en 27k waarde dan is 3k belast op basis van de inkomstenbelasting.
De genoemde 20% revisierente heeft hier niets mee te maken (dit speelt alleen bij lijfrente uitkeringen).
Daarnaast wordt het niet standaard belast tegen 52% maar tegen het voor jou geldende tarief.
Het wordt als het ware bij je inkomen opgeteld.


Je kunt het hier berekenen: https://www.berekenhet.nl/hypotheek-en- ... keren.html
MaxiMaatje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 sep, 2018 12:10 am

Re: Bankspaarhypotheek overzetten naar BV ouders

Bericht door MaxiMaatje »

Rense schreef:Dan heeft je kennis het fout.

Belastbaar is het rentebestanddeel over de opgebouwde waarde.
Dus conform het voorbeeld 24K betaald en 27k waarde dan is 3k belast op basis van de inkomstenbelasting.
De genoemde 20% revisierente heeft hier niets mee te maken (dit speelt alleen bij lijfrente uitkeringen).
Daarnaast wordt het niet standaard belast tegen 52% maar tegen het voor jou geldende tarief.
Het wordt als het ware bij je inkomen opgeteld.


Je kunt het hier berekenen: https://www.berekenhet.nl/hypotheek-en- ... keren.html
Dat linkje is superhandig, bedankt! Ik weet nu ook op welke term ik moet zoeken als ik hier meer informatie over wil vinden ''kapitaalverzekering uitkeren''. Handig.

Ik heb het even uitgerekend, we zouden 1.342 euro moeten betalen aan belasting. Ik heb ook uitgerekend wat het ons zou kosten als we over die 27.000 euro geen hypotheekrenteaftrek meer zouden krijgen. Aan het begin van de looptijd scheelt dit 416 euro netto op jaarbasis en aan het eind (na 24 jaar) scheelt het nog steeds 312 euro. Met andere woorden: dan hebben we dit bedrag na zo'n 4 jaar terugverdiend. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bankspaarhypotheek overzetten naar BV ouders

Bericht door M_1 »

Dat geldt natuurlijk alleen als je dat geld ook zou moeten lenen. Want je moet niet vergeten dat dat belastingvoordeel er alleen is doordat je al die jaren zelf nog veel meer rente moet betalen. Als je de spaarpot 'gewoon' zou gebruiken voor het betalen van een deel van de hypotheek, dan betekent dat immers vaak ook dat je minder geld hoeft te lenen en dus maandelijks goedkoper uit bent.

Het is dus zeker niet altijd zo dat het beter is om die boete te betalen zodat je de hoge hypotheek kunt houden.
Plaats reactie