Terug uit het buitenland

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mikegtt
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 05 sep, 2018 4:46 pm

Terug uit het buitenland

Bericht door mikegtt »

Hallo,

Ik ben een Nederlands militair die 5 jaar in Amerika gewerkt en gewoond heeft. Bij vertrek uit Nederland heb ik destijds mijn huis verkocht met een lichte overwaarde. In die tijd had ik voor 15 jaar een beleggings/spaarhypotheek variant.

Nu komt volgend jaar de tijd dat we weer naar Nederland terugkeren en moet er een huis gekocht worden en dus een hypotheek afgesloten worden. Ik heb begrepen dat de hypotheekvormen tegenwoordig beperkt zijn tot annuïteiten en lineaire hypotheek varianten. Nu ben ik wel benieuwd hoe dat voor mij gaat werken. Ik heb dus al die 15 jaar hypotheek achter de rug. Kan ik nu nog een hypotheek afsluiten met een looptijd langer dan 15 jaar of moet deze in 15 jaar afgelost worden? Hoe gaat dat nu in zijn werk met de hypotheekrente aftrek. Als ik het goed heb dan is dat maar in totaal voor 30 jaar, toch?? Dus ik zou theoretisch nog 15 jaar aftrek hebben en daarna, als dat kan, dus met een hypotheek zitten zonder rente aftrek.

Ik hoop dat iemand mij hier duidelijkheid in kan verschaffen.

Groet,
Mike
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Terug uit het buitenland

Bericht door M_1 »

Je mag, als je renteaftrek wilt, inderdaad alleen nog een annuïtaire of lineaire hypotheek afsluiten. Die mag wel langer dan 15 jaar looptijd hebben, tot maximaal 30 jaar. De renteaftrek is wel beperkt tot maximaal in totaal 30 jaar, gerekend vanaf 2001. Als je 5 jaar geleden bent verhuisd, dan denk ik dat je erll daar zo'n 12 jaar van hebt opzitten, dus dat je nog ongeveer18 maar aftrek hebt.

Daarnaast kan ik mij voorstellen dat je nieuwe hypotheek hoger wordt dan de vorige hypotheek. Over dat hogere druk mag je wel weer opnieuw 30 jaar aftrek hebben. Maar dat zal waarschijnlijk in de praktijk weinig voordeel geven, omdat dat stuk van je hypotheek waarschijnlijk relatief laag is ten opzichte van de woningwaarde. Je hebt dan relatief weinig rente terwijl je dat wel een volledig eigenwoningforfait vanaf moet trekken. Er valt dan dus nog maar weinig rente af te trekken.
Plaats reactie