Groter huis kopen, oude verhuren (belasting)

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

stanleytylon
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 03 sep, 2018 12:11 pm

Groter huis kopen, oude verhuren (belasting)

Bericht door stanleytylon »

Goedemiddag!

De volgende situatie.
In 2015 heb ik een appartement gekocht voor 280.000, nu getaxeerd op 400.000. Annuïtaire lening. De lening zit rond de 70% nu qua openstaand bedrag.

Nu ben ik op zoek naar iets groters. Het zal een huis worden van rond de 650/700k.
Mijn huidige appartement wil ik niet verkopen, maar gaan verhuren. Het liefste sluit ik de bestaande hypotheek over naar een aflossingsvrije.

Mijn vraag is:
1. Het nieuwe huis ga ik bewonen. Wordt dit dan door de belastingdienst automatisch gezien als hoofdwoning en ontvang ik dus op dat huis de hypotheekrenteaftrek?
2. Het appartement wordt verhuurd. Deze kosten zijn onbelast?
3. Bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek voor het huis, moet informatie gegeven worden over het feit dat het appartement NIET verkocht wordt?

Dank alvast!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Groter huis kopen, oude verhuren (belasting)

Bericht door M_1 »

Je moet zelf aangeven vanaf wanneer de woning het hoofdverblijf wordt.

Verder mag je fiscaal gezien de oude hypotheek gewoon als box-3 lening aanhouden, maar de geldverstrekker zal dit niet altijd goed vinden. De oude geldverstrekker wil vaak niet dat een gewone hypotheek wordt gebruikt voor een verhuurpand/beleggingsobject en de nieuwe geldverstrekker zal er voor de mogelijkheden van een nieuwe hypotheek meestal vanuit gaan dat de waarde van de oude woning in de nieuwe woning wordt ingebracht.

Houdt er ook rekening mee dat je de (fictieve) overwaarde van de oude woning moet gebruiken voor de nieuwe woning. Daarover hen je dus geen renteaftrek.
stanleytylon
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 03 sep, 2018 12:11 pm

Re: Groter huis kopen, oude verhuren (belasting)

Bericht door stanleytylon »

dus de fictieve overwaarde moet ik meenemen in mijn nieuwe hypotheek?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Groter huis kopen, oude verhuren (belasting)

Bericht door M_1 »

Op dit moment ben je nog ongeveer 2 ton aan hypotheek open staan, zo lees ik. Dat betekent datum bij een waarde van 4 ton er een overwaarde van 2 ton is. In de normale situatie verkoop je het huis, waarna je die 2 ton overwaarde kunt gebruiken voor een deel van de nieuwe woning. Je 'mag' dan bij een huis van 7 ton nog ongeveer 5 ton lenen met renteaftrek. Wil je meer lenen dan die 5 ton, dan krijg je over de rest geen renteaftrek.

De situatie als de woning niet verkocht wordt is in feite identiek. Ook dan wordt er vanuit gegaan dat je 2 ton zelf inbrengt. Doe je dat niet, dan heb je overtuigd het deel van de lening boven de 5 ton ook nu geen renteaftrek.

Het handigst is het dus als je zelf tenminste 2 ton op de bank hebt staan om te gebruiken voor de nieuwe woning.
Plaats reactie