maandlasten verlagen bij vervroegd pensioen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Anco
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 2:59 pm

maandlasten verlagen bij vervroegd pensioen

Bericht door Anco »

Beste lezers,
Voordat ik met de ING-adviseur ga praten wil ik graag wat informatie vooraf, gaarne jullie mening en advies.
Zijn er opties om de maandelijkse lasten te verminderen, de situatie is per 01-01-2019 als volgt:

Hypotheek deel 1 aflosvrij Ôé¼ 50.000 (optie Ôé¼100.000) boetevrij aflossen 10%
Ingangsdatum 01-04-2007
Einddatum 01-04-2037
Rentevaste periode 20 jaar (tot 01-04-2027)
Rente percentage 4,4%

Hypotheek deel 2 aflosvrij Ôé¼ 31.764,62 boetevrij aflossen 15% (Ôé¼ 15.428,52)
Ingangsdatum 01-01-1999
Einddatum 01-01-2029
Rentevaste periode 10 jaar (tot 01-12-2025)
Rente percentage 3,55%

Woz 2017 Ôé¼ 326.000
Verkoopwaarde Ôé¼ 400.000/Ôé¼ 450.000
Begin 2019 wil ik met vervroegd pensioen 64 jaar en 6 maanden AOW-leeftijd is 67 jaar, wat zijn de mogelijkheden?
Anco
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: maandlasten verlagen bij vervroegd pensioen

Bericht door M_1 »

Als ik het goed begrijp is de totale hypotheek ongeveer 81.000 euro? Of zie ik dat verkeerd. Je hebt al de variant met de laagste maandlasten gekozen, een aflossingsvrije hypotheek. De rentepercentages en de bijbehorende lasten zijn daarbij ook al behoorlijk laag, met per maand een kleine driehonderd euro bruto en vermoedelijk zo'n 250 netto. Daar zul je niet echt veel vanaf kunnen halen.

Wat eventueel nog zou kunnen, als er wat spaargeld is, is de rente oversluiten. Er zal dan een boeterente worden berekend, maar de rentelasten zullen dan de komende jaren nog iets lager zijn. Voordeel daarvan is dat je die boeterente dan nu, in ├®├®n keer, al kunt aftrekken van je inkomen. In plaats van dat je dan de komende jaren ieder jaar maar heel weinig renteaftrek hebt, zal die eenmalige aftrek waarschijnlijk een stuk hoger zijn.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: maandlasten verlagen bij vervroegd pensioen

Bericht door Rense »

Daarnaast is bij ING rentemiddeling mogelijk maar gezien de hoogte van de hypotheek zal het netto voordeel daarvan niet heel groot zijn.

De optie van M1 is dan waarschijnlijk lucratiever omdat er een eenmalige hogere aftrek ontstaat.
Anco
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 2:59 pm

Re: maandlasten verlagen bij vervroegd pensioen

Bericht door Anco »

Beste Tukker,
De spaarverzekering wordt per 1 januari 2019 afgelost, zodat alleen de aflosvrije over blijven.
De bruto maandlasten bedragen Ôé¼ 277.
Anco
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: maandlasten verlagen bij vervroegd pensioen

Bericht door M_1 »

Ah, er zat nog erg voorgeschiedenis bij. Dat had ik nog niet door.

Ik denk dat een belangrijke vraag is waarom je je maandlasten nog verder omlaag zou willen brengen. Je hebt (na afloop van de spaarhypotheken) nog maar erg weinig maandlasten over. Erg veel lager zal het alleen met een hoop extra kosten kunnen. Dan zou ik het gekke voor de kosten, die je eventueel zou moeten maken om tot lagere lasten te komen, eerder gebruiken om de tweeënhalf jaar tot de AOW leeftijd wat meer 'inkomen' te hebben.

Als je daar niet voldoende doorgekregen voor hebt en toch krap zit die periode, dan kun je je afvragen of het ├╝berhaupt wel verstandig is om al met 64-6 met vroegpensioen te gaan. Maar daar is weer een heel andere vraag.
Anco
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 2:59 pm

Re: maandlasten verlagen bij vervroegd pensioen

Bericht door Anco »

Bedankt voor de reacties en adviezen zal deze zeker mee laten wegen.
Oversluiten naar annuïteiten hypotheek een optie?
Anco
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: maandlasten verlagen bij vervroegd pensioen

Bericht door SimpleMind »

Natuurlijk is alles een optie maar door oversluiten naar annuiteit zal de maandelijkse last natuurlijk alleen maar toenemen...
Lees het advies van M_1 nog eens goed door... Waarom is dit nodig? Veel ruimte is er niet.... Als het niet past moet je misschien andere keuzes maken.
Anco
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 2:59 pm

Re: maandlasten verlagen bij vervroegd pensioen

Bericht door Anco »

Nogmaals bedankt voor de reacties en adviezen, zal het plan van vervroegd pensioen voorlopig uitstellen.
Anco
Plaats reactie