Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

NoCureNoPay
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 29 aug, 2018 11:14 pm

Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder NHG

Bericht door NoCureNoPay »

Hallo allemaal,

Ik moet in de komende periode mijn hypotheek gaan regelen, omdat aan het eind van het jaar wordt gestart met de bouw van mijn nieuwe huis. Op dit moment liggen de kosten van mijn huis net enkele duizenden euro's boven NHG niveau. Nu lees ik dat waarschijnlijk vanaf 1 januari het NHG niveau flink omhoog wordt gegooid. Stel dat dit inderdaad gebeurd en ik dus onder NHG niveau kom, kan ik daar nu nog/al iets mee? De rentepercentages zijn natuurlijk aantrekkelijk veel lager als je onder NHG niveau zit.

Ik hoor graag creatieve gedachtespinsels waarmee ik naar mijn hypotheekadviseur kan stappen! :D

Alvast bedankt
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Nieuwe hypotheek nu nog boven NHG, straks wellicht onder

Bericht door webka »

Als ze voor het einde van het jaar gaan starten met de bouw dan kan je niets met de nieuwe NHG grens per 01-01-2019, behoudens zodra de woning klaar is de hypotheek over te sluiten naar NHG. Maar dat gaat gepaard met duizedden euros aaan kosten.

De eventuele oplossing is om de stichtingskosten van de woning nu onder de huidige grens te krijgen, indien mogelijk. Dus stel dat je door meerwerk net boven die grens uitkomt... verlaag dan het het meerwerk en betaal het eigen middelen. Houd het dan ook buiten de fianncieringsopzet. Maar ik kan me niet voorstellen dat je adviseur deze optie niet heeft besproken indien het tot de mogelijkheden zou behoren in jouw situatie.
Plaats reactie