Bandbreedte 1:10

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

japioooo
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 30 jul, 2018 2:24 pm

Bandbreedte 1:10

Bericht door japioooo »

De regels rondom de 1:10 bandbreedte zijn me niet helemaal duidelijk.

Ik zit na een aantal jaren extra inleggen op de 1:10 bandbreedte.
Huidige rente 4,4% met NHG na 8 jaar looptijd. 10 jaar rentevaste periode, dus nog 2 jaar te gaan voor de huidige rentevaste periode.

Maar wat als ik ga verhuizen (is wel de planning) en mijn NHG vervalt waardoor ik een hogere rente opslag ga krijgen. Als gevolg hiervan valt mijn benodigde inleg buiten de 1:10 bandbreedte. Geldt hier dan vrijstelling voor omdat dit het oversluiten van de eigenwoningschuld betreft?
Bij het aflopen van de rentevaste periode is die vrijstelling er wel, lijkt me dat dit een vergelijkbare situatie is.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... banksparen

Ik kan hier verder weinig over vinden, maar wellicht dat iemand met hetzelfde zit/ zat of de regels beter kent :wink:
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Bandbreedte 1:10

Bericht door SimpleMind »

Ode link van de belastingdienst staat volgens mij vrij helder dat het niet alleen bij aflopen van de rentevastperiode is...
"Voldoet u niet aan de bandbreedte (het hoogste bedrag dat u jaarlijks betaalt mag niet meer zijn dan 10 keer het laagste bedrag dat u jaarlijks betaalt) door het aflopen van de rentevastperiode of door het oversluiten van de eigenwoningschuld?"
japioooo
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 30 jul, 2018 2:24 pm

Re: Bandbreedte 1:10

Bericht door japioooo »

Yep dat had ik gelezen. Vandaar de vraag of het meenemen van de hypotheek bij verhuizen onder de term oversluiten van de eigenwoningschuld valt? Misschien is dat zeer logisch, maar ik ben niet bekend met de terminologie.
Plaats reactie