extra aflossen annuitaire lening of aflossingsvrij deel

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

SWK
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 19 jul, 2010 10:15 am

extra aflossen annuitaire lening of aflossingsvrij deel

Bericht door SWK »

Ik heb een vraag waar ik niet uitkom.
mijn huidige hypotheek bestaat uit twee delen
- deel annuitair 2,85%
- deel aflossingsvrij 3,3%
beiden startdatum 1 juli 2015 (aflossingsvrij deel onder overgangsrecht)

ik wil wat extra af gaan lossen en heb de volgende overwegingen
- aflossen op aflossingsvrij deel levert het meest op
- stel dat ik in de toekomst verkoop en aankoop dan kan een aflossingsvrij deel aantrekkelijk zijn om te behouden
(diverse afwegingen rond de zin en onzin van extra aflossen in relatie tot sparen/beleggen etc.)

vraag; is het zo dat ik mijn aflossingsvrije deel (deels) kwijtraak als gevolg van aflossen op dat deel?
Of is het zo dat het overgangsrecht slechts eenmalig het meenemen van dat aflossingsvrije deel mogelijk maakt, en is die actie in mijn geval al geweest en maakt het niks meer uit?

ben heel benieuwd naar jullie inzichten!
Dank vast
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: extra aflossen annuitaire lening of aflossingsvrij deel

Bericht door SimpleMind »

Het aflossingsvrije deel blijft ook bij volgende aanpassingen vallen onder het overgangsrecht. Aflossen verkleint in principe dat overgangsrecht.

Verder is het voor je zelf belangrijk te bepalen wat je belangrijkste doel is: lagere maandlasten? lagere totale lasten? flexibiliteit bij verhuizen?....

Voor lagere maandlasten is aflossen op het annuitaire deel handig. Hierdoor verlagen je maandlasten (bij gelijke looptijd) veel meer dan bij aflossen op aflossingsvrije deel.
Voor lagere totale lasten zal aflossen op aflossingvrije deel inderdaad meest effectief zijn (bij huidige rentes!! wanneer loopt rentevaste periode af?)
Voor flexibiliteit is sparen of eventueel iets aflossen op annuitair deel denk ik handiger dan aflossen op aflossingsvrije deel...
SWK
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 19 jul, 2010 10:15 am

Re: extra aflossen annuitaire lening of aflossingsvrij deel

Bericht door SWK »

@SimpleMind dank voor je reactie! Verhelderend!

rentes lopen als volgt:
annuïteitendeel 2,85 10 jaar vast (2025)
aflossingsvrij deel 3,3 15 jaar vast (2030)
Plaats reactie