Hypotheek - en bouwdepot

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Rianne
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 06 sep, 2006 4:19 pm

Hypotheek - en bouwdepot

Bericht door Rianne »

Hoi allemaal!

Mijn vriend heeft nu een hypotheek lopen bij de SNS bank.
Nu gaan we verbouwen, is het de bedoeling dat ik "meedoe" met de hypotheek.
Hiervoor hebben we zo'n 40.000,- extra nodig.
Dit geld zit al in de overwaarde van het huis.
Is het verstandig om de 40.000,- voor de bouwdepot bij een andere bank te laten lopen?
Over 2 jaar is trouwens het contract verlopen bij de SNS.

Alvast hartelijk dank!
Jari

Bericht door Jari »

Rianne,

Je kunt altijd naar een andere bank gaan, maar ik denk niet dat die gecharmeerd zal zijn om alleen die 40.000 euro voor je te regelen. Commercieel niet aantrekkelijk voor ze en bovendien hebben ze dan een 2e hypotheek, waarmee ze juridisch ook een 'groter' risico lopen. Als ze het wel doen, dan zullen ze wellicht het tarief verhogen ofzo.
Ze zullen m.i. dus altijd de gehele hypotheek willen overnemen.

Je kunt om te beginnen natuurlijk altijd bij SNS aankloppen of zij een aantrekkelijk aanbod hebben voor de verhoging. Bedenk ook goed wat je wil met de rente van je huidige lening, wellicht dat openbreken (op termijn) voordelig is. Je kunt ook naar je adviseur/tussenpersoon om offertes van de SNS en andere verstrekkers te vergelijken.

Je zegt trouwens dat je nu ook 'meedoet' met de hypotheek. Ik begrijp hieruit dat je niet betrokken was bij de eerste hypotheek? Woon je sindskort samen ofzo? :D

Zorg dan in ieder geval dat je juridisch de zaken voor mekaar maakt;
samenlevingscontract of bijvoorbeeld geregistreerd partnerschap met voorwaarden.

Maak ook afspraken over bijvoorbeeld mogelijke (al gerealiseerde) overwaarde, en hoe je dat in de toekomst gaat verdelen, mocht je onverhoopt toch weer je eigen weg gaan :? . Word je mede eigenaar van de woning?

Zorg voor een testament en laat je hiervoor voorlichten door de notaris. Dit zijn erg belangrijke zaken die in de praktijk vaak worden onderschat of op de lange baan worden geschoven. Je/jullie adviseur moet je hier ook over informeren.

succes
Rianne
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 06 sep, 2006 4:19 pm

Bericht door Rianne »

Ja, we gaan inderdaad samenwonen.
het huis was eerst van de oma van mijn vriend, en toen de mogelijkheid kwam om het te kopen, wou oma dat (uiteraard) liever niet.
Daarom kregen de kinderen en kleinkinderen de kans om het te kopen, waarbij mijn vriend het uiteindelijk gedaan heeft :)
Hij woont dus ook nog thuis.


Nu is oma overleden, en willen we samen de woning gaan betrekken, als deze helemaal klaar is.
En met de hypotheek wat hij nu opgenomen heeft kun je er wel wonen, maar is het nog niet opgeknapt :wink:
Daarom ga ik nu ook "meedoen".
Met het contract maken we nog in orde trouwens..

Maar we kunnen dus waarschijnlijk het beste naar de SNS gaan, begrijp ik.
Maar wordt het contractduur dan niet weer verlengt? want dat willen we juist niet.
En oversluiten is toch enorm duur? :roll:
Rob
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 30 aug, 2006 11:57 am

Bericht door Rob »

raadpleeg gewoon diverse hypotheekadviseurs wat het beste is in jullie

situatie.

De duur van je hypotheek hoeft niet verlengd te worden.

Of oversluiten duur is hangt af van de rente die je nu betaalt en hoe lang

de rentevaste periode nog loopt.

Ga niet blind op de SNS bank.
Gast

Bericht door Gast »

We gaan in elk geval maandag naar de Rabo, en vrijdag naar de SNS.
Laten zij het maar uitzoeken, en dan bekijken wij wel wat het gunstigste is :wink:
Rianne
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 06 sep, 2006 4:19 pm

Bericht door Rianne »

Bovestaand antwoord is dus van mij, had me niet 'ingelogd" :D
Jari

Bericht door Jari »

laat het nog ff weten, oke?
Plaats reactie