Spaarhypotheek nieuwe rentevast periode

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

manhuis
Berichten: 1
Lid geworden op: di 17 jul, 2018 4:13 pm

Spaarhypotheek nieuwe rentevast periode

Bericht door manhuis »

Beste Allemaal,

Onze rentevast periode loopt per 1 oktober af en we hebben een nieuw voorstel ontvangen van de bank.

Huidige situatie:

122.520 is spaarhypotheek 20 jaar verlopen tegen een rente percentage van 5,8 %
58.736 is huidige hypotheek spaarplan fiscale waarde per 01-01-18
186.000 is de WOZ waarde per 01-01-18

Nu nog 10 jaar te gaan en onderstaand voorstel ontvangen om uit te kiezen:

1 jaar zonder rentebedenktijd 2%
2 + 1 Jaar rentebedenktijd 2%
4 + 1 Jaar rentebedenktijd 2%
5 + 1 Jaar rentebedenktijd 2,15%
6 + 1 Jaar rentebedenktijd 2,15%
9 + 1 Jaar rentebedenktijd 2,25%

Ik begrijp dat lagere rente niet voordeliger zal uitpakken aangezien spaarpremie om hoog zal gaan en belastingaftrek zal afnemen.
Kan wel aflossen op de spaarhypotheek maar niet extra bijstorten in de spaarpot.
Mogelijkheid om 22.000 extra af te lossen.

Vraag is of het verstandig is om in dit geval extra af te lossen en neig naar de 9 + 1 jaar.
Vraag me af of ik niet iets belangrijks over het hoofd zie en hoe eventueel rentebedenktijd hier ergens een voordeel zou kunnen bieden?

Groet,
Manhuis
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Spaarhypotheek nieuwe rentevast periode

Bericht door SimpleMind »

Als je verwacht dat de rente de komende 10 jaar niet zal stijgen is 10 jaar prima. Persoonlijk zou ik echter wat korter vastzetten en hopen dat de rente komende jaren nog wat omhoog gaat.

Verder is aflossen op een spaarhypotheek in de meeste gevallen niet heel gunstig. Ook in jullie geval moet je hier een beetje voorzichtig mee zijn.
Door extra aflossen wordt de HRA sterk beperkt. En de toch al relatief hoge WOZ waarde zal dit eigenlijk versterken. Hierdoor verdwijnt eigenlijk een groot deel van het voordeel van je spaarhypotheek.
Er komt daarbij een moment dat de spaarhypotheek stoppen (afkopen en aflossen op je hypotheek) zelfs gunstiger zal worden dan laten doorlopen.
(En dat geldt zeker als de rente daarbij ook nog voor de resterende looptijd vaststaat...)
Plaats reactie