Annuïteithypotheek : maandbedrag verlagen of inkorten

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ahamay
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 7:21 pm

Annuïteithypotheek : maandbedrag verlagen of inkorten

Bericht door ahamay »

Hallo Allemaal,

Ik heb momenteel de volgende hypotheek afgesloten:

Annuïteit.
187500 Euro
2.64%
30 jaar vast, start 1-12-2017
Mijn leeftijd is 41.

Nu wil (en kan) ik ieder jaar een deel een deel extra aflossen. Ik mag maximaal 10% van het oorspronkelijk bedrag aflossen per jaar en heb keuze uit : verlagen of inkorten.

Stel ik wil dit jaar 6000 euro aflossen (november)

Vraag 1a: welke optie is verstandiger? Inkorten denk ik zelf. Zou dit in de toekomst juist een nadeel
kunnen zijn.

Inkorten : 17 maanden eerder klaar.
Verlaging: 25 Euro per maand lager.

Vraag 1b: Zit er trouwens ook een limiet aan inkorten (Aegon) van een hypotheek?

Vraag 1c:
Een extra aflossing op uw hypotheek kan gevolgen hebben voor uw zorg- en kinderopvangtoeslag.
Deze snap ik niet? Wat verandert er doordat ik aflos aan de hypotheek?

Alvast bedankt,

Maurice
Marque
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 23 mar, 2015 3:17 pm

Re: Annuïteithypotheek : maandbedrag verlagen of inkorten

Bericht door Marque »

1c:
Als u extra aflost, betaalt u minder hypotheekrente. Dit betekent dus ook dat u minder rente kunt aftrekken. Doordat uw belastbaar inkomen hoger wordt, moet u wellicht meer belasting betalen in box 1. Bovendien valt u mogelijk in een hoger belastingtarief.

Hoger belastbaar inkomen kan zorgen voor minder toeslagen
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Annuïteithypotheek : maandbedrag verlagen of inkorten

Bericht door M_1 »

Wat betreft de vraag wat 'beter' is, dat hangt ook van je eigen wensen en voorkeuren af. Wil je snel van de hypotheek af of wil je liever maandelijks wat meer geld. Een voordeel van inkorten is wel dat als je over een jaar of tien zou willen verhuizen, je iets meer hebt afgelost en daardoor misschien net iets meer aan een volgend huis zou kunnen uitgeven. Maar bij lagere maandlasten zou je spaarrekening dan ook hoger kunnen zijn.

Als je geen voorkeur hebt, dan zou ik zelf eerder kiezen voor lagere maandlasten. Als je zou willen, dan kun je namelijk daarna alsnog het uitgespaarde geld gebruiken voor extra aflossingen. En zo alsnog de looptijd inkorten. Andersom kan niet. Als je de looptijd hebt ingekort, dan kun je die niet meer eenvoudig verlengen om alsnog de maandlasten te verlagen.
Plaats reactie