aflossen of ingaan op nieuw voorstel rentevaste periode

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

CLAUDIO
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 29 jun, 2018 7:20 pm

aflossen of ingaan op nieuw voorstel rentevaste periode

Bericht door CLAUDIO »

Beste mensen,

Ik heb sinds eind 2008 een aflossingsvrije hypotheek a 5,80% voor een rentevaste periode van 10 jaar. Los al enige jaren per januari boetevrij af a 20%.

Mijn hoofdsom is daardoor inmiddels aanzienlijk gedaald. De rentevaste periode loopt nu dus af dit jaar in november, dus in 4 maanden.

Ik heb een voorstel voor een nieuwe rentevaste periode voor mijn aflossingsvrije hypotheek van de bank ontvangen a 2% voor 10 jaar. (maar heb van hun ook een opgave gekregen met de mogelijkheid om voor een kortere periode rentevaste periode te kiezen met een lager rentepercentage)

Maar in feite wil ik eigenlijk van de nog resterende lening af. En wil dus in feite over 4 maanden alles aflossen.

Maar ik zou toch eerst willen berekenen wat nu het verschil in rentekosten is wanneer ik over 4 maanden alles zou aflossen, vergeleken met het voorstel van 2% rentevast voor 10 jaar.

Daar komt nog bij dat ik dan indien ik voor een nieuwe rentevaste periode zou kiezen ook gewoon weer 20% af zou willen lossen per januari, zoals ik dat al steeds deed.

Maar ik weet niet hoe dit nu zit qua berekening. Misschien is het gunstiger qua kosten om toch nog een paar jaar voorlopig nog boetevrij af te lossen? Vandaar mijn kwestie hier voorgelegd. weet iemand raad?
Djcrowd
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 7:58 pm

Re: aflossen of ingaan op nieuw voorstel rentevaste periode

Bericht door Djcrowd »

Het lijskt me hoe eerder je hypotheekvrij bent, hoe gunstiger het is. Dit bij een aflossingsvrije hypotheek
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: aflossen of ingaan op nieuw voorstel rentevaste periode

Bericht door exroosje »

Als je kiest voor een variabele rente is er sowieso geen sprake van boeterente. Dus mag je ten alle tijde aflossen wat je wilt. De rente is ook nog eens het laagste (tenminste, nu dan... tot ie gaat stijgen natuurlijk).
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: aflossen of ingaan op nieuw voorstel rentevaste periode

Bericht door SimpleMind »

Bij de meeste geldverstrekkers is variabel duurder dan een korte rentevastperiode. En de eventuele boete (boven de 20%) zal nooit erg hoog worden bij een korte periode met lage rente.
Als TS al diverse malen 20% heeft afgelost en van plan is dat te blijven doen is 10 jaar rentevast natuurlijk niet handig. Ik zou eerder aan 1 of 2 jaar vast denken.

Alles aflossen zal natuurlijk goedkoper uitpakken. Zeker omdat ik vermoed dat bij de nieuwe lage rente het voordeel vande renteaftrek zeer beperkt of nihil zal zijn (Gezien de diverse aflossingen van 20% per jaar).
De afweging is dus naar mijn idee vooral: heb ik voldoende reserve achter de hand? En wat is het rendement als ik het op een andere manier gebruik (ook kijken naar risico natuurlijk)?

Wel zorgen dat bij de nieuwe lage rente de eventuele maandelijkse voorlopige teruggaaf wordt aangepast...
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: aflossen of ingaan op nieuw voorstel rentevaste periode

Bericht door webka »

Als je al enige (3-4?) jaren 20% aflost, dan ben je binnen 1-2 jaar van je hypotheek af wanneer je voornemens bent dit ook de komende jaren te doen.
Immers 5 x 20% = 100%...
10 jaar vast zetten slaat dan uiteraard nergens op.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: aflossen of ingaan op nieuw voorstel rentevaste periode

Bericht door M_1 »

Als je de intentie hebt om zo snel mogelijk de lening af te lossen, dan ligt de rentevaste periode met de laagste rente voor de hand. Dat zal waarschijnlijk de rente voor een jaar zijn. Eventueel kun je ook voor twee jaar kiezen, scheelt vaak niet heel veel, maar geeft wel iets meer zekerheid. Je zult nu waarschijnlijk ook geen voordeel van renteaftrek meer hebben, dus de bruto en netto rente zijn aan elkaar gelijk.

Overigens neemt de hooffsom juist niet af bij extra aflossingen. De hoofdsom is het originele leenbedrag. Dat blijft altijd gelijk.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: aflossen of ingaan op nieuw voorstel rentevaste periode

Bericht door Rense »

Denk wel aan de afschaffing van de Wet Hillen. Volledig aflossen zorgt er voor dat de lasten jaarlijks gaan toenemen. Een kleine hypotheek waarmee je het eigenwoningforfait afdekt kan dus uiteindelijk wel eens goedkoper zijn terwijl je ook nog spaargeld achter de hand houdt.

In dat geval kan je wel voor langere tijd vastzetten. Als dan de spaarrente weer oploopt kan dat uiteindelijk meer opleveren.

Een afspraak met een onafhankelijk adviseur die de verschillende situaties naast elkaar zet is een goede optie.
Marque
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 23 mar, 2015 3:17 pm

Re: aflossen of ingaan op nieuw voorstel rentevaste periode

Bericht door Marque »

Rense schreef:Denk wel aan de afschaffing van de Wet Hillen. Volledig aflossen zorgt er voor dat de lasten jaarlijks gaan toenemen.
Hoe bedoel je dit?
Want in het geval dat de wet Hillen niet meer bestaat, betaal je toch altijd eerst je bijtelling EWF?(of trek je deze af van de hyprente)
Of je nu wel of geen hypotheek hebt?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: aflossen of ingaan op nieuw voorstel rentevaste periode

Bericht door SimpleMind »

Wat Rense bedoeld is het volgende: Wet Hillen zorgt ervoor dat als je geen (of weinig) renteaftrek voor de eigen woning hebt je ook geen EWF betaald.
Maar als er wel sprake is van EWF mag je inderdaad eerste de hypotheekrente voor de eigen woning aftrekken.
Als straks wet Hillen (deel) is afgeschaft betaal je dus altijd iets en dan kan het interessant zijn om nog wat hypotheekrente te kunnen aftrekken.

Deze wet wordt echter zeer langzaam afgebouwd dus het is maar de vraag of dit voor TS nog heel relevant is. Ook met renteaftrek blijf je natuurlijk meer hypotheekrente betalen dan je terugkrijgt (of compenseert met EWF). Daarom gaf ik al aan dat TS moet kijken naar het rendement dat hij/zij denkt te behalen als het geld niet wordt afgelost maar op andere manier wordt ingezet...

Voor nu blijft natuurlijk gelden dat bij een zeer lage schuld tov waarde woning er bij de nieuwe lage rente er vermoedelijk geen aftrek is. Met plannen voor verdere aflossing zeker niet langer dan 1 of 2 jaar vastzetten.
Plaats reactie