inkoop partner hypotheekvrij huis

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

martine1971
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 17 jun, 2018 10:30 pm

inkoop partner hypotheekvrij huis

Bericht door martine1971 »

Beste mensen,

Wij zitten met een complexe doch luxe situatie.
Mijn huis is hypotheekvrij en mijn partner en ik willen gaan samenwonen in mijn huis (wordt nog opgeleverd). We zijn een aantal situaties aan het bedenken waarbij ik gecompenseerd kan worden voor mijn investering, maar mijn vriend ook kan meedelen in de waardestijging bij verkoop ├®n hypotheekrente aftrek kan krijgen.
Huur betalen is in onze denkwijze geen optie. Mijn vriend bouwt niets op en ik word belast (inkomsten).
Wat we bedacht hebben is dat mijn vriend zich voor de helft van de woning gaat inkopen. Hij gaat dus voor 50% eigenaar worden.
Op internet heb ik nergens een dergelijke constructie kunnen vinden, want accepteert een bank een 50% eigendom van een hypotheekvrij huis als onderpand?
Overigens heb ik bedacht dat het de helft van de woz waarde 2017 gaat worden, daar waar de taxatie waarschijnlijk 100.000 hoger zal uitvallen. Daar zal de bank dus ook geen buil aan vallen.

Ik ben benieuwd of jullie ideeen hebben hierover.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: inkoop partner hypotheekvrij huis

Bericht door Rense »

Op zich moet dat kunnen.

Bij gehuwden/samenwonenden is meestal sprake van een verdeling van 50/50 dus die verdeling is niet afwijkend. Feitelijk koopt je vriend de helft van de waarde van de woning.

Je moet wel rekening houden met een aantal bijkomende kosten zoals, overdrachtsbelasting (2%), notariskosten, advieskosten, enz.

Er zijn een aantal geldverstrekkers die bij deze verstrekkingshoogte geen taxatierapport zullen vragen maar kijk wel even of die ook gunstig qua hoogte van de rente zijn.

Laat je adviseren door een onafhankelijk adviseur in deze situatie zodat je zeker weet dat e.e.a. goed wordt opgepakt en afgerond.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: inkoop partner hypotheekvrij huis

Bericht door rambagts »

Ik vraag me af of inkopen een slimme oplossing is.
Je partner gaat 30 jaar lang rente betalen aan een bank + hoge k.k. (voor een deel aftrekbaar) . De ontvangst van het inkoopbedrag komt bij jou in Box 3.
Een eventuele huur is overigens niet belastbaar.

Je zou ook kunnen regelen in samenlevingscontract dat je partner je bijvoorbeeld per 1/7 een bedrag van X per maand bijdraagt in de woonkosten en dat je partner dan ook vanaf 1/7 meedeelt in een waardestijging van jullie woning (stel woning is 1/7 200.000 waard en over 10 jaar 230.000 dan is daarvan 15.000 voor je partner).

Er zijn wel meer variaties op dit thema. Vraag ook eens advies aan een notaris.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: inkoop partner hypotheekvrij huis

Bericht door M_1 »

Vergeet bij dat bezoek aan de notaris trouwens niet om ook een testament op te laten stellen. Zonder testament zal bij jouw overlijden de woning namelijk volledig naar jouw familie gaan en krijgt je vriend helemaal niets. Ik kan mij voorstellen dat dit niet de bedoeling is en dat hij op zijn minst daar nog een tijd zou moeten kunnen blijven wonen.
Djcrowd
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 7:58 pm

Re: inkoop partner hypotheekvrij huis

Bericht door Djcrowd »

Wij hebben (bij een notaris, maar dat hoeft niet) laten vastleggen dat de ene partner eigen geld heeft ingelegd in het pand. Bij verkoop of relatiebreuk wordt dit bij de verdeling verrekend. Partner is 50% eigenaar en deelt dus mee in woningstijging(en daling).
Plaats reactie