Pas op met Munt Hypotheken

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

huisvader
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 06 jun, 2018 7:32 pm

Pas op met Munt Hypotheken

Bericht door huisvader »

Munt verkoopt hypotheken volgens het principe op=op. Hun website zegt er niets over, onze adviseur ook niet. Alleen op Independer vindt je wat informatie, die daar gepresenteerd wordt of het een gunst is.

Hoe weet je of een hypotheek 'op' is? Dat weet alleen Munt, en dat gaat als volgt.
Onze hypotheekadviseur dient op maandag een aanvraag in bij Munt. Dinsdag vraagt Munt ons om (digitale) toestemming om taxatierapporten in te zien. Die geven we natuurlijk, want we hebben zelf een hypotheek aangevraagd. Eind van die dag krijgt onze hypotheekadviseur te horen dat de gevraagde hypotheek is 'uitverkocht'.
Dat roept een paar vragen op. Waarom kan een intermediair een aanvraag indienen voor een hypotheek die niet beschikbaar is? Waarom vraagt Munt taxatierapporten op terwijl de gevraagde hypotheek is uitverkocht? Dit wekt op zijn minst de indruk van slordigheid en onzorgvuldigheid, en is in elk geval onprofessioneel. Ons hele hebben en houden, inclusief taxatierapporten, ligt nu bij Munt.

Toch maar even de privacyverklaring van Munt erop naslaan. Ook wanneer Munt je geen rente-aanbod doet (zoals in ons geval), bewaren ze je gegevens twee jaar. Je kunt hier geen bezwaar tegen maken. Wat gebeurt er met die gegevens? Die worden onder meer gebruikt voor het "uitvoeren van marktonderzoek". Waar blijven die gegevens dan? "Het verwerken van persoonsgegevens die u aan MUNT Hypotheken geeft, gebeurt over het algemeen binnen de Europese Unie. Sommige gegevens kunnen worden verwerkt in de Verenigde Staten".

Tot zover de feiten. Hou hier rekening mee als je overweegt een hypotheek bij Munt aan te vragen.

De indruk die bij mij ontstaat is er een van cowboys die snel een portefeuille van risicoloze hypotheken en een personendatabase willen opbouwen om die vervolgens duur te verkopen. Dat maakte mij nieuwsgierig naar hun achtergrond. Munt is gestart door Jeroen Looman en Jeroen van Hessen. De laatste kreeg van NIBC (voorheen Nationale Investeringsbank) ruim negen ton mee als oprotpremie. Sinds kort hebben zij de directe leiding in handen gelegd van de jonge en blonde Ellen Hensbergen, ook ex-NIBC. Jeroen Looman gaat zich nu onder meer toeleggen op het 'borgen van funding'. Dat is ook wel nodig als je product regelmatig is uitverkocht.

De marketing lijkt gericht op het buiten beeld houden van negatieve geluiden. Er is alleen een Twitteraccount en een trollenleger op Facebook dat Munt aanprijst. Sinds kort is Britt Dekker (ook blond) boegbeeld van Munt. Dat lijkt een vreemde keuze, maar past wel bij Looman die in interviews graag laat weten dat hij (ook) geen opleiding heeft genoten.

Al met al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat klanten van Munt binnen afzienbare tijd met een rechtsopvolger te maken krijgen. De cowboys zitten dan al op de Bahama's.

Wij hebben inmiddels zonder enig probleem een nagenoeg identieke hypotheek bij een andere verstrekker (Aegon) afgesloten.
Atlantis-95
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 23 dec, 2011 1:56 pm

Re: Pas op met Munt Hypotheken

Bericht door Atlantis-95 »

Vraag me af of Munt Hypotheken die gegevens mag bewaren. Dit lijkt mij tegenstrijdig met AVG wetgeving. Een bedrijf moet kunnen onderbouwen wat en waarom een bedrijf voor een bepaalde periode vastlegd. De eerste stap is (conform AVG) bij dit bedrijf op te vragen (dat dwingt de AVG ook af) welke gegevens Munt hypotheken bewaren. Bewaren van gegevens lijkt mij tegenstrijdig op moment als argumentatie 'op is op' wordt aangevoerd. Opvolgende stap is dat je je beroept op je vergeetrecht en ze dat laat bevestigen.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Pas op met Munt Hypotheken

Bericht door SimpleMind »

Het bewaren van gegevens is niet direct strijdig met de AVG wetgeving. De privacyverklaring van Munt Hypotheken geeft redelijk duidelijk aan wat ze met de informatie doen en hoelang ze deze bewaren.
De indruk die bij mij ontstaat is er een van cowboys die snel een portefeuille van risicoloze hypotheken en een personendatabase willen opbouwen om die vervolgens duur te verkopen.
Dat zal dus wel meevallen. Zie ook de volgende zin in de privacyverklaring: https://www.munthypotheken.nl/privacyverklaring/
Wij verstrekken uw persoonsgegevens alleen aan derden als dat nodig is voor het uitvoeren van onze overeenkomst met u of om te voldoen aan een wettelijke verplichting.
Volgens mij is Munt Hypotheken redelijk helder in wat ze doen en ik zie daar ook geen dingen die niet zouden mogen. Bij andere geldverstrekkers zal dit echt niet anders zijn.
Bovendien zouik me meer zorgen maken over een aantal andere grote (veelal) Amerikaanse bedrijven die echt heel veel meer data over jou verzamelen en dit ook veel gerichter gebruiken....
Ik heb geen enkele band met Munt Hypotheken maar de genoemde klachten over hun privacy beleid zijn echt wat overdreven.
Plaats reactie