Spaarhypotheek: alles aflossen na rentevaste periode

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Syl72
Berichten: 4
Lid geworden op: di 29 mei, 2018 7:55 pm

Spaarhypotheek: alles aflossen na rentevaste periode

Bericht door Syl72 »

Hallo,
Wij hebben een spaarhypotheek van 91.300. Nu is binnenkort de rentevaste periode na 20 jaar afgelopen. In de kapitaalverzekering zit nu 49.000. Mogen wij nu 42.300 hierop storten, zodat de spaarhypotheek nu al afgelost kan worden? Volgens mij mag dit boetevrij na afloop rentevaste periode.
Of zitten we aan allerlei fiscale regels vast? Ik lees wel iets over een fiscale bandtbreedte, maar geldt dit ook voor ons (na een rentevaste periode)?
We houden nog genoeg spaargeld over, de nieuwe voorgestelde rente is laag, dus ook minder hypotheekaftrek voor de komende 10 jaar. Nu alles aflossen lijkt ons het beste. Of hebben we daarna nadeel vd wet Hillen die waarschijnlijk afgeschaft gaat worden?
Op zich een heel simpele vraag (geld storten op kapitaalverzekering zodat de hypotheek meteen afgelost kan worden), maar ik heb echt geen idee wat voor toeters en bellen hieraan vasthangen...
Gr., Syl
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Spaarhypotheek: alles aflossen na rentevaste periode

Bericht door M_1 »

Je mag niet het geld vlak voor de aflossing in de spaarpot storten. Maar je kunt wel het saldo van de spaarpolis gebruiken om de hypotheek gedeeltelijk af te lossen en tegelijk, op het moment dat de rente afloopt, de andere helft van de hypotheek met je spaargeld aflossen.

Het is dan wel zaak om van tevoren contact op te nemen met de bank, zodat je weet wanneer en hoe je het een en ander in gang moet zetten.
Syl72
Berichten: 4
Lid geworden op: di 29 mei, 2018 7:55 pm

Re: Spaarhypotheek: alles aflossen na rentevaste periode

Bericht door Syl72 »

Bedankt voor uw snelle reactie! Ik heb deze oplossing echt werkelijk waar nergens op google kunnen vinden. Ik heb meteen de bank gebeld en we gaan het zo oplossen! Enorm bedankt voor het antwoord! :D
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Spaarhypotheek: alles aflossen na rentevaste periode

Bericht door SimpleMind »

Ik zag dat M_1 nog niet wat ingegaan op de HRA en afschaffen van de wet Hillen.
De impact van de wet Hillen zal in de komende 10 jaar nog beperkt zijn. Deze zal waarschijnlijk over ongeveer 30 jaar worden ingevoerd.
Het verlies van de HRA door aflossen van de lening kan wel wat geld kosten maar dat is afhankelijk van de waarde van de woning.
Bij een lening van 90k en een nieuwe rente van bijvoorbeeld 2% zal doorhet Eigen woningforfait de spaarhypotheek al heel snel geen voordeel meer opleveren.
Om het zeker te kunnen zeggen zou je de WOZ waarde van de woning nog kunnen melden, maar ik denk dat aflossen inderdaad slim kan zijn.
Syl72
Berichten: 4
Lid geworden op: di 29 mei, 2018 7:55 pm

Re: Spaarhypotheek: alles aflossen na rentevaste periode

Bericht door Syl72 »

Bedankt nog voor de aanvullende informatie.
Het nieuwe rentevoorstel is idd rond de 2 procent.
De WOZ-waarde (waardepeildatum 1-1-2017) is 192.000.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Spaarhypotheek: alles aflossen na rentevaste periode

Bericht door SimpleMind »

Op basis van deze WOZ waarde zal het HRA-voordeel inderdaad niet meer opwegen tegen de Eigenwoning forfait de komende 10 jaar.
Aflossen kan dus een prima actie zijn.
Syl72
Berichten: 4
Lid geworden op: di 29 mei, 2018 7:55 pm

Re: Spaarhypotheek: alles aflossen na rentevaste periode

Bericht door Syl72 »

Fijn, dan zijn we over een paar maanden hypotheekvrij. Niet slecht in deze tijden :wink:
Nogmaals dank voor jullie kennis, tijd, wijze raad enzovoort!
Plaats reactie