overwaarde regels bij verhuizing

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ddg106
Berichten: 1
Lid geworden op: za 14 apr, 2018 10:48 pm

overwaarde regels bij verhuizing

Bericht door ddg106 »

Hallo,

Wij willen kleiner gaan wonen en lagere maandlasten.
En hebben een overwaarde op ons huidige huis maar heb al div websites door gelezen maar snap het nog niet echt helemaal.

situatie als volgt.

vermoedelijke verkoop van 280000,-
Huidige hypotheek van 172000,- ( 20jr vast spaar/aflosvrij/aflosvrij gemiddelde rente 5,8 periode verloop volgende jaar )
Wat resulteert in een overwaarde van 108000,-
Spaar hypotheek waarde 35000,-

Nieuwe woning waarschijnlijk max 275000,- ( zoekende naar ongeveer 250000,- )
Maar we zouden graag van de overwaarde 10000 of 20000 voor ander gebruik dan verbouwing of nieuwe hypotheek willen gebruiken.
bv verf, vloerbedekking raamdecoratie ect ( evt ander auto )
Onze vraag is dit mogelijk en wat zijn de regels , ivm rente aftrek ect.
Spaarhypotheek meenemen of gespaarde deel in nieuwe hypotheek stoppen voor weer 30 jaar.

mijn berekening zou zijn.

overwaarde 108000
Spaardeel hypotheek 35000,-
Nieuwe woning 275000,-
min 123000
Nieuwe hypotheek 143000,-
En dan maar een rente aftrek hebben voor de 123000,- omdat we 20000 voor iets anders dan onze nieuwe woning hebben gebruikt.


Ik hoop dat het duidelijk is en dat iemand ons duidelijkheid kan brengen hierin.

grt

ddg106
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: overwaarde regels bij verhuizing

Bericht door SimpleMind »

Ik denk dat het tijd wordt om een gesprek te hebben bij een goede onafhankelijke hypotheek adviseur. Dit kan jullie veel helderheid verschaffen in de mogelijkheden.
Heel kort door de bocht kan wat jullie willen wel, afhankelijk van jullie inkomsten (afhankelijk van leeftijd ook pensioenopbouw), spaargeld en dergelijke. Het hebben van een stukje niet aftrekbare lening (met jullie overwaarde) hoeft in ieder geval geen probleem te zijn, je netto lasten worden wel iets hoger...

Verder het advies om te overwegen de spaarpolis mee te verhuizen naar de nieuwe hypotheek en dus de hypotheek 35k hoger te houden. Dat is in de veel gevallen gunstiger maar uiteraard afhankelijk van wensen en mogelijkheden....
Plaats reactie