Huwelijkse voorwaarden

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Huwelijkse voorwaarden

Bericht door Inge_E »

Tijdens de hypotheek aanvraag stuiten we op spoken uit het verleden. Daarom mijn vraag:

Als je op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd, en 1 stelt zich hoofdelijk aansprakelijk waar de ander voor tekent, tellen dan nog wel beide inkomens mee voor de hoogte van de hypotheeklening?
Dank
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Huwelijkse voorwaarden

Bericht door Rense »

Nee, vrijwel elke geldverstrekker zal het inkomen meenemen als er ook sprake is van hoofdelijke aansprakelijkheid.

Als het inkomen mee moet worden genomen zal ook het BKR van die persoon bekeken worden en ik neem aan dat daar het probleem ligt.
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Huwelijkse voorwaarden

Bericht door Inge_E »

Het gaat nog veel dieper, krediet meefinancieren was vrijwel rond. Mijn echtgenoot blijkt nog mede-eigenaar te zijn van een hypotheek die naar zijn weten afgelost was na verkoop van grond 20 jaar geleden. Grond was van firma met hem en zijn vader. Nu blijkt dat de inmiddels overleden vader nog een stuk grond achtergehouden heeft en daar het hypotheek recht nooit op heeft geroyeerd en er zelfs nog een aflossingsvrije hypotheek op heeft. Moeder leeft nog en is nu de mede-eigenaar. Zij betaald ook de maandlasten en dacht dat het hypotheek op het huis was en wist niet dat haar zoon mede-eigenaar is. Zij betaald de maandlasten.

Wat ik niet begrijp is hoe het kan dat we dit niet eerder wisten. Onze huidige hypotheek is van 2001 en nog een tweede uit 2004 om een verdieping op het huis te plaatsen. Beide keren is er met geen woord over gerept. Waarom nu wel?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huwelijkse voorwaarden

Bericht door rambagts »

Nu blijkt dat de inmiddels overleden vader nog een stuk grond achtergehouden heeft en daar het hypotheek recht nooit op heeft geroyeerd en er zelfs nog een aflossingsvrije hypotheek op heeft. Moeder leeft nog en is nu de mede-eigenaar. Zij betaald ook de maandlasten en dacht dat het hypotheek op het huis was en wist niet dat haar zoon mede-eigenaar is. Zij betaald de maandlasten.
Zolang een hypotheek loopt, is van een royement geen sprake.
Ik neem aan dat, na het overlijden van de vader, iemand misschien een steekje heeft laten vallen bij de afwikkeling van de nalatenschap. Of was daar toen een notaris bij betrokken? Zo ja dan is er misschien nog een dossier.
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Huwelijkse voorwaarden

Bericht door Inge_E »

Geen idee of er iets mis is gegaan na het vaders overlijden. Ik heb het financieel overzicht van de verkoop van het bedrijf en de aflosnota's van de schulden gevonden. De hypotheeklening is toen ook afgelost (in 1999). Echter het blijkt dus dat de vader het royeren van het hypotheek recht heeft af weten te houden om er later weer een lening op te nemen, zonder medeweten van mijn echtgenoot. We hebben kunnen achterhalen dat het uitstaande leenbedrag niet heel hoog meer is, we proberen dit samen met de moeder af te lossen om het hypotheek recht alsnog te royeren. Dit zou dan voldoende moeten zijn toch?
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Huwelijkse voorwaarden

Bericht door Inge_E »

Oh en wat betreft de nalatenschap, daar was idd een notaris bij, ik zal de stukken die ik heb doornemen.
Plaats reactie