KEW in box3, overwaarde, bijleenregeling, aftrekbaarheid

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

sanderjc
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 09 apr, 2018 3:16 pm

KEW in box3, overwaarde, bijleenregeling, aftrekbaarheid

Bericht door sanderjc »

Hallo,

Omdat ik door de bomen het bos af en toe niet meer zie, heb ik besloten mijn vraag hier maar eens te stellen. Ik zal hieronder staccato mijn situatie schetsen:

Woning gekocht in 2009:
Koopprijs 223.000, hypotheek 239.000
Deze hypotheek is deels aflossingsvrij(39k), deels bankspaar (150k), en deels starterslening (50k). Om de maximale starterslening (% gebaseerd op eerste hypotheek) te verkrijgen heb ik een eerste premiestorting van 20.000 gedaan in de spaarhypotheek. De vermogensopbouw valt hierdoor in box 3 ivm overschrijven bandbreedte 10:1.

Inmiddels bedraagt de totale hypotheeksom nog 212.000, ik heb in totaal zoÔÇÖn 27.000 afgelost. De hypotheekdelen bedragen nog 23k (aflossingsvrij), 144k (bankspaar) en 45k (starterslening).
De waarde van de spaarpolis is momenteel 45.000.


Momenteel ziet mijn toekomst er als volgt uit: ik ga samenwonen met mijn vriendin in haar huurwoning. Zij heeft nooit een koopwoning gehad en dus ook geen hypotheekrenteaftrek genoten. Vanuit deze huurwoning zoeken wij dan naar een geschikte koopwoning.

In 2018 wil ik mijn woning gaan verkopen. Mijn huidige hypotheek kan ik volgens de voorwaarden niet meenemen omdat mijn woningbezit niet aaneensluitend zal zijn. Voor de rekensom ga ik er van uit dat mijn woning bij verkoop ongeveer 280.000 op zal leveren.


Voor de koopwoning die wij tzt willen gaan kopen gaan we uit van een totale koopprijs (incl. kosten etc) van 400.000. Mijn vragen zijn de volgende:
- Over welk deel van het vrijgekomen geld kan ik vrijelijk beschikken na verkoop? Zonder herinvesteringsverplichting en zonder belastingen? Alles?
- Kan ik een nieuwe bankspaarhypotheek afsluiten waarbij ik wel gewoon recht heb op renteaftrek? Dit omdat ik mijn aanvankelijke bankspaarhypotheek voor 2013 heb afgesloten?
- Over welk deel van de 400.000 hebben wij nog recht op hypotheekrente aftrek? Met andere woorden: welke deel moeten wij cash aftikken? Is dat 280.000 -/- 223.000? Of 280.000 -/- 239.000? Of 280.000 -/- 212.000? Of 280.000 -/- 212.000 +/+ 45.000? Of nog een andere variant?
- Over welk deel hebben wij nog recht op 21 jaar (2018 -/- 2009) hypotheekrenteaftrek? 239.000? 212.000? 212.000 -/- 45.000?
- Het restant zal dan nog 30jr hypotheekrenteaftrek voor ons opleveren?

Ik hoop dat ik de problematiek een beetje helder uit een gezet heb en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. En daarbij mogen ook niet-gestelde vragen beantwoord worden :-)

Alvast bedankt!

Groet, Sander
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: KEW in box3, overwaarde, bijleenregeling, aftrekbaarheid

Bericht door SimpleMind »

Even ervan uitgaande dat je bankspaarrekening inderdaad box 3 is en er dus geen SEW-clausule (meer) aan vast zit:

- Over welk deel van het vrijgekomen geld kan ik vrijelijk beschikken na verkoop? Zonder herinvesteringsverplichting en zonder belastingen? Alles?
Ja. Als het box3 is hoef je dat niet in het nieuwe huis te steken vanwege fiscale regels...

- Kan ik een nieuwe bankspaarhypotheek afsluiten waarbij ik wel gewoon recht heb op renteaftrek? Dit omdat ik mijn aanvankelijke bankspaarhypotheek voor 2013 heb afgesloten?
Je hebt fiscaal gezien geen bankspaarhypotheek (meer), want box3... dus een nieuwe fiscaal gunstige bankspaarconstructie met SEW-calusule is niet meer mogelijk.
Je (aflossingsvrije) hypotheek (dus ook het bankspaardeel) kun je wel aflossingsvrij behouden (tot 50% waarde nieuwe woning) in een nieuwe hypotheek voor je nieuwe huis.

- Over welk deel van de 400.000 hebben wij nog recht op hypotheekrente aftrek? Met andere woorden: welke deel moeten wij cash aftikken? Is dat 280.000 -/- 223.000? Of 280.000 -/- 239.000? Of 280.000 -/- 212.000? Of 280.000 -/- 212.000 +/+ 45.000? Of nog een andere variant?
Stel overwaarde is 68k (280k-212k) dan zul je om volledige hypotheekrenteaftrek te behouden die 68k in het nieuwe huis moeten stoppen (aankoop, verbouwing...)
Daarbij geldt wel dat de overwaarde eigenlij kiets kleiner zal zijn ivm verkoopkosten (makelaar, etc) en een deel van de kosten bij aankoop ook van overwaarde mag worden betaald.

- Over welk deel hebben wij nog recht op 21 jaar (2018 -/- 2009) hypotheekrenteaftrek? 239.000? 212.000? 212.000 -/- 45.000?
De resterende hypotheek op het moment van verkoop (dus nu 212k).

- Het restant zal dan nog 30jr hypotheekrenteaftrek voor ons opleveren?
Ja mits je de nieuwe lening wel tenminste annuitair gaat aflossen....
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: KEW in box3, overwaarde, bijleenregeling, aftrekbaarheid

Bericht door webka »

Het antwoord is mijn inziens te kort door de bocht. Er zijn diverse scenarios denkbaar tav de renteaftrek, toedeling EWR, etc. De keuzes die je daarin maakt zijn eenmalig, en kunnen grote impact hebben voor de toekomst, in het bijzonder in situaties waarbij 1 persoon doorstromer is, de andere starter, en er sprake is van overgangsrecht i.c.m. overwaarde (EWR).
Dit speelt met name sinds het Besluit Toepassing eigenwoningregeling bij partners van eerder dit jaar.
Voor dit forum gaat het te ver om dat uit ├®├®n te zetten. Zoek een goede advsieur en bespreek de mogelijkheden. Wanneer hij je niet wijst op dat besluit, stel ik voor dat je een andere adviseur zoekt.
alexvandersluijs
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 mar, 2015 12:06 pm

Re: KEW in box3, overwaarde, bijleenregeling, aftrekbaarheid

Bericht door alexvandersluijs »

Gewoon adviseur en betalen voor je advies.
sanderjc
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 09 apr, 2018 3:16 pm

Re: KEW in box3, overwaarde, bijleenregeling, aftrekbaarheid

Bericht door sanderjc »

Dank allen voor de reacties! Het geeft mij een aardig beeld waar ik tzt aan toe zal zijn. En als het actueel wordt zal ik zeker een adviseur opzoeken die het met alle info helemaal specifiek kan maken op onze situatie. Maar voor nu zijn de basics mij duidelijk, thx!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: KEW in box3, overwaarde, bijleenregeling, aftrekbaarheid

Bericht door SimpleMind »

Sander,

Webka heeft (zoals gewoonlijk) wel gelijk. Het antwoord was inderdaad een beetje (te) kort door de bocht. Als jullie gebruik zouden maken van de regeling zie webka noemde dan gelden de genoemde antwoorden voor jullie samen.
Uitgangspunt is daarbij dat voorwaarden van de bestaande schuld en overwaarde gelijk verdeeld worden en die keuze is dan definitief... wel iets om goed over na te denken, zeker ook voor je partner.
Maar zoals gesuggereerd, zoek tzt een adviseur die je bij deze keuze kan helpen.
Plaats reactie