Aflossingsdeel hypotheek vervangen door familiehypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Henk1963
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 02 apr, 2018 12:52 pm

Aflossingsdeel hypotheek vervangen door familiehypotheek

Bericht door Henk1963 »

Is het mogelijk om jaarlijks een deel van mijn hypotheek af te lossen (max 10% boetevrij) en onder de zelfde voorwaarden het afgeloste deel in een familiehypotheek onder te brengen? De lening gaat dus deels over van de bank naar een familielening. Mag daar dan dezelfde hypotheek rente toegepast blijven worden? Nu 5,5%. En blijft het hypotheek bedrag ook gewoon aftrekbaar voor de belasting. Het totaal bedrag aan belasting aftrek blijft dus gelijk na de aanpassing, alleen het hypotheekbedrag bij de bank wordt verlaagd, en de familiehypotheek loopt op. Door middel van gebruik te maken van schenking kan een deel van de betaalde hypotheek aan de familie bank weer terug geschonken terwijl er maximaal gebruik gemaakt wordt van de hypotheek rente aftrek. Afhankelijk van de financiële situatie is het idee op deze wijze de komende jaren een deel van de bestaande hypotheek over te zetten naar de familiehypotheek. Zitten er aandachtspunten aan deze werkwijze?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Aflossingsdeel hypotheek vervangen door familiehypotheek

Bericht door M_1 »

Het is geen probleem om de hypotheek in stapjes over te sluiten naar een familielening. Dat is vaak zelfs heel verstandig vanwege het voorkomen van een boete.

Het rentetarief is wel iets om goed te bekijken. Je mag namelijk van de fiscus niet meer dan een kwart afwijken van de rente die je bij een commerciële partij zou betalen. Dus zou je in een vergelijkbare situatie bij de bank minstens 4,4% moeten betalen? Er valt zeker wat voor te zeggen dat een lening waarbij de tweede geldverstrekker ook pas op de tweede plaats komt, tegen een hogere rente wordt afgesloten dan de eerste hypotheek. Maar dat risico van de 'tweede plaats' neemt in de loop der tijd natuurlijk ook af.
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Aflossingsdeel hypotheek vervangen door familiehypotheek

Bericht door exroosje »

Het verschil is wel dat een familiebank lening geen hypotheek meer is. Er is nl. geen onderpand (uitgaande van het feit dat je niet naar een notaris gaat). Dan mag je vergelijken met de tarieven van een PL. Dat zijn eerder tarieven van 6-8%. De fiscus accepteert dat bij mijn familiebank al jaren, voor de zekerheid maak ik elk jaar een printje van de rentestanden bij de ING mochten ze vragen waar ik de rente vandaan haal.

Evt kun je in de overeenkomst een glijclausule opnemen. Dat is een clausule dat de rente met terugwerkende kracht aangepast wordt als de fiscus bezwaar maakt. Zie https://www.consumentenbond.nl/hypothee ... de-familie
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Aflossingsdeel hypotheek vervangen door familiehypotheek

Bericht door webka »

Ook een familiebanklening kan je hypothecair laten inschrijven.
is meestal zelfs erg raadzaam.
Plaats reactie