Krediet mee in hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Krediet mee in hypotheek

Bericht door Inge_E »

Na veel wikken en wegen hebben we besloten niet te verhuizen maar onze hypotheek over te sluiten. Inclusief een verbouwing en meefinancieren van oversluit kosten en een restant doorlopend krediet komt de financiering op 95% van de taxatie waarde en valt het bedrag binnen onze leen mogelijkheden.

Nu hebben we een renteaanbod ontvangen, waar mijns inziens een tegenstrijdigheid in staat. We moeten documenten aanleveren voor het af te lossen krediet, maar er staat ook dat het krediet eerst afgelost moet worden alvorens het geoffreerde bedrag wordt uitgekeerd. Maar dat geld hebben we juist niet. Ook lees ik enerzijds in hun voorwaarden dat een consumptief krediet mogelijk is en anderzijds dat een krediet niet via een notaris afgelost kan worden. Hoe zit dit nu? We zijn van het begin af aan eerlijk geweest over het krediet en duidelijk met onze wens het mee te willen financieren. Renteaanbod is verder precies wat we willen. Wel of niet tekenen?

Mvg
Inge
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Krediet mee in hypotheek

Bericht door webka »

Niet elke geldverstrekker gaat hier op dezelfde manier mee om.
Sommige laten niet toe dat je consumptieve leningen meefinacierd (boven bepaalde verstrekking). Met NHG kan dat per definitie al niet. Ik ken de casus en de geldverstrekker niet.
Maar dit lijken me toch typische vragen voor de adviseur die de hypotheek voor je regelt...
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Krediet mee in hypotheek

Bericht door Inge_E »

Casus heb ik hierboven beschreven, geldverstrekker is nibc.
Consumptief bedrag mag tot 100% van de woningwaarde (wij komen op 95%) Geen NHG

Adviseur zag bij adviesgesprek geen deal-breakers,maar heb van hem nog geen antwoord op mijn vraag.

Waar het mij om gaat, is dat er enerzijds wordt gevraagd om documenten om het krediet af te lossen maar anderzijds wordt vermeld dat het eerst afgelost moet worden.

Kan ik dit renteaanbod zonder consequenties tekenen? Moet ik een om nieuw renteaanbod vragen?
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Krediet mee in hypotheek

Bericht door Inge_E »

Mijn vermoedens klopte, nibc verstrekt wel consumptief krediet in een hypotheek maar sluit geen over. Flinke domper voor ons.

Weet iemand een hypotheek verstrekker die wel bereid is een consumptief krediet mee over te sluiten?

Bvd
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Krediet mee in hypotheek

Bericht door Inge_E »

Lieve mensen, toch weer een vraag mbt het doorlopend krediet.
Er was een voorlegdossier voor ons aangemaakt om het DK mee te financieren in de hypotheek. Nu hebben we een rente aanbod ontvangen, waar t├│ch weer in staat dat we bewijs moeten leveren het krediet met eigen middelen af te lossen, terwijl het deel wat we in de hypotheek gerserveerd hebben voor de aflossing wel meegenomen wordt. Is dit een standaardzin in een rente aanbod? Ik begrijp er niets van.

Wat we vragen:
Hypotheek: 299790
Marktwaarde huis (na verbouwing): 315000
Dus we vragen lening voor 95% van woningwaarde.
Inkomen is toereikend: 49990 van mij en 22254 van partner, wat zakt naar 14659 over 9 jaar i.v.m. dan bereikte AOW leeftijd.
Hypotheek bestaat uit delen: aflossen oude hypotheek, mee financieren oversluitkosten, verbouwingskosten ├®n dus het af te lossen DK (c.a. 12000 euro).

Mijn laatste idee is nu, de opgebouwde waarde uit de beleggingspolis van de oude hypotheek slechts deels te gebruiken voor aflossing, en een deel naar ons zelf uit te laten keren om het DK mee af te lossen. Dan is volgens mij iedereen blij. De polis is een KEW in BOX1, maar de totaal betaalde premies is hoger dan de waarde van de polis. Hij loopt ook langer dan 15 jaar. Kan dit??

Nogmaals mijn dank!
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Krediet mee in hypotheek

Bericht door Rense »

Kan je adviseur deze vragen niet beantwoorden?
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Krediet mee in hypotheek

Bericht door Inge_E »

m'n adviseur dacht dat het fiscaal niet kon, maar ik denk van wel. Wie heeft er gelijk?
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Krediet mee in hypotheek

Bericht door webka »

wanneer het is voorsbesproken en er wordt een nieuw renteaanbod uitgebracht dan snap ik het niet helemaal. Inderdaad moet je adviseur dan kunnen aangeven hoe nu verder.
T.a.v. jouw alternatieve oplossing: Fiscaal geen probleem. Administraief wel. De huidige bank gaat namelijk de gelden uit beleggingspolis niet op voorhand vrijgeven.
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Krediet mee in hypotheek

Bericht door Inge_E »

webka schreef:...
T.a.v. jouw alternatieve oplossing: Fiscaal geen probleem. Administraief wel. De huidige bank gaat namelijk de gelden uit beleggingspolis niet op voorhand vrijgeven.
Dat laatste lijkt dus wel te gaan lukken! Ik heb nu eindelijk een mutatie formulier gekregen, waar ik op aan kan vinken de beleggingspolis af te kopen naar rekening klant. We gaan dus eerst omzetten en daarna oversluiten. Ik hoop op een goed einde! (met het huidige renteaanbod gaan onze maandlasten halveren...)
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Krediet mee in hypotheek

Bericht door SimpleMind »

Wat webka bedoeld is niet zozeer dat de administratieve handelingen op zichzelf lastig zijn. Je kunt heel makkelijk een formulier invullen om de polis af te kopen.
Waar het om gaat is dat de polis waarschijnlijk is verpand aan de geldverstrekker en dat deze daarom toestemming moet geven om de polis aan jullie uit te laten betalen.
En daar zit de mogelijke uitdaging. Waarom zou de geldverstrekker dit stukje zekerheid opgeven zolang de hypotheek doorloopt?

Ik zeg niet dat het onmogelijk is.. maar het is zeker niet triviaal en alleen een formulier invullen zal waarschijnlijk niet tot uitbetaling leiden (tenzij de polis niet vepand is natuurlijk)..
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Krediet mee in hypotheek

Bericht door Inge_E »

Heb ik echt te vroeg gejuicht? Het mutatie formulier is van de bank zelf, die zelf die optie geeft. Met nog een waarschuwing erbij dat het fiscale gevolgen kan hebben. Het gaat om een ABN AMRO meegroeihypotheek met een ABN AMRO Levensverzekering. Het beleggingsdeel wordt omgezet naar een annuïteitenhypotheek.

Daarbij weet de bank dat het gaat om een omzetting voor oversluiten.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Krediet mee in hypotheek

Bericht door SimpleMind »

Het is niet onmogelijk, dus misschien lukt het wel. Omzetting naar annuiteit kan misschien voldoende zijn. Het punt is dat er meer moet gebeuren dan alleen een verzoek om uitbetaling.... en dat is het administratieve deel dat webka bedoelde.... (in dit geval vermoedelijk ook met bijkomende kosten voor omzetting).
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Krediet mee in hypotheek

Bericht door webka »

op die manier is het inderdaad mogelijk. Eerst omzetten en dan ovesluiten.
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Krediet mee in hypotheek

Bericht door Inge_E »

3 maanden verder en ik kan zeggen dat het is gelukt! We hebben eindelijk een offerte gekregen. Niet helemaal zoals bedacht, bank ging inderdaad niet akkoord met uitbetalen poliswaarde ivm inkomenstoets, anders was het wel gegaan. Wel eerst polis afgekocht en beleggingshypotheek omgezet. Geldverstrekker (niet nibc maar attens) bleek toch bereid krediet mee over te sluiten. Onze maandlasten zijn bijna gehalveerd :)
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Krediet mee in hypotheek

Bericht door SimpleMind »

Fijn dat het gelukt is. En ook dat jullie lasten nu veel lager zijn. Voor het DK is dat natuurlijk erg gunstig door de veel lagere rente.
We kennen de details van de nieuwe hypotheek niet maar houd er wel rekening mee dat de lagere lasten waarschijnlijk ook een langere looptijd betekent en de totale kosten dus mogelijk wat hoger zullen zijn.
Plaats reactie