Huis kopen - Slim plan of dom?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Yohnathan
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 18 mar, 2018 11:22 am

Huis kopen - Slim plan of dom?

Bericht door Yohnathan »

Ik ben momenteel van plan een huis te kopen en ik heb daarbij een plannetje.

Ik heb momenteel een goedbetaalde baan, maar ben er niet gelukkig mee en ben daarom van plan van baan te wisselen. Het zou goed kunnen dat ik daarbij (significant) minder ga verdienen en dat vind ik prima. Maar mijn plan is om nu, met mijn huidige baan, nog een huis te kopen met bijbehorende (relatief hoge) hypotheek.

Als ik het huis eenmaal gekocht heb wil ik een andere baan gaan zoeken, mogelijk met een lager salaris. Uiteraard blijft het de bedoeling dat ik m'n hypotheek kan blijven betalen met m'n nieuwe salaris, maar ik zal in dat geval waarschijnlijk wel relatief veel van m'n netto salaris aan hypotheek besteden.

Redenen waarom ik denk dat dit kan werken:
-Ik wil in Amsterdam een huis kopen en heb dus gewoon die hogere hypotheek nodig om een degelijke woning te kunnen kopen. Bovendien zou ik bij het veranderen van baan waarschijnlijk niet meteen een vast contract krijgen, wat ik nu wel heb, dus zou ik waarschijnlijk ook niet meteen kunnen kopen en weer jaren moeten wachten
-Ik heb geen schulden of andere verplichtingen en ik leef relatief sober, dus ik kan het me veroorloven om relatief veel van mijn salaris te verwonen (ik spendeer nu ook al bijna 50% van mijn netto salaris aan huur...). Daarom zou ik nu eerst willen kopen en vervolgens van baan te wisselen, eigenlijk om de regels omtrent de hoogte van je hypotheek te kunnen omzeilen

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden en of jullie nog problemen zien met deze aanpak. ├ë├®n van de dingen waarvan ik weet dat ik er rekening mee moet houden is dat als ik minder ga verdienen ik ook minder hypotheekrenteaftrek krijg.

Ik hoop op jullie feedback!

Thanks :)
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Huis kopen - Slim plan of dom?

Bericht door SimpleMind »

De regels omzeilen kan soms handig zijn. Met name als ze in de weg zitten om iets te doen wat wel verstandig is maar niet zomaar kan.
Of jouw plannetje hier ook onder valt betwijfel ik. Ten eerste hoef je op dit moment niets te omzeilen. Maar belangrijker je houdt eigenlijk alleen je zelf voor de gek.
Als jij straks in de problemen komt met een lager salaris valt er niemand wat te verwijten behalve jezelf.

Je kunt misschien zuinig leven maar die hypotheekregels zijn er natuurlijk niet voor niets. Het is een vaste last die je de komende 30 jaar moet gaan dragen!
En in die 30 jaar zullen de lasten verder oplopen. Alleen al doordat de netto lasten van een annuiteitenypotheek maandelijks oplopen maar ook door mogelijke rentewijzigingen. En uiteraard kunnen ook aanpassingen van de belastingregels impact hebben. En misschien wil je over 10 jaar juist wel iets luxer leven dan vandaag.... 30 jaar vooruit kijken is best lang!!!

Persoonlijk vindt ik het dus niet zo'n goed plannetje (al kennen we de exacte details niet). Als je nu een hele grote buffer achter de hand zou hebben zou het misschien kunnen. Dan heb je nog iets om tijdelijk op terug te vallen. Maar dan zou je misschien ook die hele hoge hypotheek niet nodig hebben.... Ik ben nog niet enthousiast
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huis kopen - Slim plan of dom?

Bericht door rambagts »

In aanvulling hierop:

In Amsterdam wordt er hoog boven de vraagprijs geboden. Hou er dus rekening mee dat de marktwaarde, waarop de hypotheek gebaseerd wordt, een stuk lager zal zijn dan de koopprijs. Dus hier gaat ook nog een fors deel van je spaargeld (als je dat hebt) in zitten.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis kopen - Slim plan of dom?

Bericht door M_1 »

Het is eigenlijk een beetje een gewetensvraag. Die normen zijn er natuurlijk niet voor niets. Maar aan de andere kant zijn die normen natuurlijk ook wel weer sterk geënt op de standaardsituaties. Dus er is niet echt een algemene raad te geven.
Plaats reactie