Hypotheek oversluiten in onze scheiding

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

jimson
Berichten: 1
Lid geworden op: za 17 mar, 2018 2:47 pm

Hypotheek oversluiten in onze scheiding

Bericht door jimson »

Beste mensen,
Ik ben hier terecht gekomen omdat ik toch wel met wat vragen zit en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik lig in scheiding met mijn vrouw na een half jaartje huwelijk, erg vervelend maar er zit meer bij. Ik zit met 2 koophuizen nu. De nieuw samen aangekochte woning passeert pas 29 maart 2018. In ons gevecht, met een mediator komen we niet echt verder. Ik zal proberen uit te leggen wat er speelt met onze huizen.

Ons huidige huis waar wij wonen met onze kindjes is 3 weken geleden verkocht voor 300.000 euro, wij hebben hieruit 80.000 euro overwaarde uit gecreëerd. Wij hebben samen in november 2017 samen nog een huis gekocht voor 277500 euro. In deze woning zouden wij onze overwaarde stoppen om het te verbouwen, er moest best veel aan gebeuren.
Nu wij in scheiding liggen proberen wij het financiële deel te regelen. Mijn ex vrouw wilt graag de nieuw gekochte woning alleen overnemen. Na het indienen van de scheiding wilt ze de hypotheek alleen gaan draaien op een huis van 277500 euro. Ze heeft dit bij de hypotheker bekeken en die zegt dat ze de woning kan draaien alleen. Dit vind ik raar want ze kan met een inkomen van 50.000 euro per jaar geen 280.000 euro lenen. Echter word er gezegd dat bij overnamen van hypotheek er soepelere regels zijn van de geld verstrekker. Na mijn inziens kan ze zelf rond de 220.000 euro lenen als ze alleen een hypotheek afsluit.

In onze berekening bij mediation zullen wij beide eindigen met 25.000 euro na het verdelen van alles. Dit is leuk geld om opnieuw mee te beginnen lijkt mij. Echter hebben wij jaren geleden voor de aankoop van ons huidige huis een lening afgesloten van 30.000 euro bij haar ouders. Deze lening is weggeschreven als schenking en zo doende hebben wij het huis 3 jaar geleden kunnen kopen. Nu wij getrouwd zijn in gemeenschap van goederen zegt ze dat ik 15.000 euro moet betalen aan haar. Dit is uitgezocht bij mediation en een advocaat en blijkt dat ik daar onder uit kan komen en het niet hoef te betalen.
Omdat ik netjes en eerlijk ben heb ik de schuld mee laten verrekenen in de berekening van de mediator, daar uit kwam dat ik onder aan de streep 5000 euro schuld op mij zou nemen en mijn ex 25.000 euro. Mijn ex zal dit niet hoeven terug te betalen aan haar ouders, die zullen na de scheiding een schenkingsformulier afgeven aan haar.
Echter zal de schuld, van haar en mij, beide in het echtscheiding convenant staan die getekend word door de rechter.

Nu is eigenlijk mijn vraag, of die schuld bij mij en mijn ex op dat convenant invloed gaat hebben op mijn nieuwe hypotheek en die van mijn ex vrouw die de woning gaat overnemen.
Ik wil heel graag de woning opnieuw verkopen, dit omdat de prijs NU ongeveer 295.000 euro zal zijn na taxatie van de woning.
Mijn ex vrouw is er heilig van overtuigd dat ze de hypotheek over kan nemen en de bank niet zal kijken naar wat haar inkomen is. Gaat de bank een berekening doen op haar jaar salaris om te kijken of zij de hypotheek kan dragen op 295.000 euro of gaat de bank uit van de hypotheek die er al ligt waar wij beide in stonden?

Naar mijn inziens is het niet mogelijk dat mijn ex de woning kan overnemen/oversluiten.
Kunnen jullie mij hier verder advies in geven wat ik moet doen?

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is, zo niet zal ik zeker antwoord geven op verduidelijking vragen

Alvast bedankt, mvg
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Hypotheek oversluiten in onze scheiding

Bericht door Jean henri »

Om te beginnen, op het moment dat er sprake is van woningbehoud bij echtscheiding, dan worden de gebruikelijke leennormen opzij gezet en is er een veel ruimere leencapaciteit. In jou ogen is dit misschien vreemd, want jullie kopen net een woning en ervaar je hoe streng er wordt gekeken naar de lening in relatie tot inkomen, maar in de praktijk zie anders vaak dat een woning verkocht moet worden en dat een huurwoning een hogere maandlast heeft. Om die reden heeft de AFM in 2013 geldverstrekkers opgedragen ruimere leennormen toe te passen wanneer er sprake is van woningbehoud bij echtscheiding, maar de financiering mag niet onverantwoord zijn.

Dan de lening / schenking.

Uit de tekst maak ik op dat jullie het bedrag van haar ouders als een schenking beschouwen. De vraag is of er iets over op papier is gezet. Is dat het geval dan is het verstandig te kijken wat het is en of (bij een schenking) er sprake is van een uitsluitingsclausule. Staat er niets op papier dan wordt het lastiger. Hebben jullie in die jaren geen rente en aflossing betaald, dan heeft het alle schijn van een schenking. Omdat er niets op papier staat is er ook geen uitsluitingsclausule, en jullie hebben geen huwelijkse voorwaarden wat maakt dat de (mogelijke) schenking gemeenschappelijk is geworden en dus 50% - 50% verdeeld moet worden.

Wees wel zo verstandig eerst goed onderzoek te doen alvorens conclusie's te trekken want wanneer er misverstanden ontstaan, heb je zo een vechtscheiding en dan ben je verder van huis.
Plaats reactie