Wat is wijsheid/mogelijk

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

wicked1980
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 12 mar, 2018 9:25 am

Wat is wijsheid/mogelijk

Bericht door wicked1980 »

Goedemorgen,

Wij zitten in de volgende situatie:
- Oud rijtjeshuis, met achterstallig onderhoud (dak/serre onder andere)
- gekocht in 2003, we waren jong, maximale hypotheek genomen zonder aflossing (stom)
- kleine tuin, wel recht van overpad bij buren
- dicht bij centrum
-verkeersarme wijk
- Berkel en Rodenrijs (nabij R'dam)

Ik vermoed dat het huis "onder water" staat. We hebben een hypotheek van 169K, maar of ik het daar voor weg krijg vraag ik me af.
Aan de andere kant zie ik huizen weggaan op funda voor 2 ton, waar ook veel aan moet gebeuren, en redelijk vergelijkbaar zijn

Mijn vrouw en ik verdienen gelukkig na al die jaren wel veel meer als toen in 2003. Inkomsten maandelijks zijn zo'n 4500 Ôé¼, waarvan 400 reiskosten vergoeding. Vaste lasten liggen op 2000 ex leefgeld
Helaas nauwelijks spaargeld

Wat is nu wijsheid? Het liefst zou ik het huis te koop zetten zoals het is. De vraag is dan wat je er voor kan krijgen. Eerste logische stap zou een taxatie zijn. Maar hoe dan verder?
Stel dat ik het verkoop met verlies. Hoe los je een restschuld op? Kan je dat meenemen in je nieuwe hypotheek voor een anders huis? Hou zou zoiets werken?
Is het beter om eerste de komende jaren het op te knappen en dan te koop te zetten? Voor mijn gevoel pak ik dan liever nu mijn verlies in de vorm van een restschuld, dan dat ik alles opknap en er dan uit ga.
Of beter 2 jaar flink proberen te sparen?

Alle tips zijn welkom
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Wat is wijsheid/mogelijk

Bericht door rambagts »

Om een ander huis te kopen moet je over spaargeld beschikken. Zonder spaargeld zit je vast aan jullie eigen woning.
Of verhuizen naar een ander (duurder??) huis een optie is, is afhankelijk van de opbrengst van je oude huis.
Kijk op http://www.kadaster.nl of er recentelijk identieke woningen in je wijk of straat zijn verkocht en tegen welke prijs en trek daar 2% vanaf voor verkoopkosten (makelaar). dan weet je of je een restschuld hebt en hoe hoog deze is. Of regel een taxatie (kost ca Ôé¼ 300). Post deze gegevens en dan kan er beter advies worden gegeven.
Norma_Jeane
Berichten: 3
Lid geworden op: do 10 aug, 2017 8:22 pm

Re: Wat is wijsheid/mogelijk

Bericht door Norma_Jeane »

Ik zou eerst eens gaan leren budgetteren en sparen.
Bij zoveel inkomsten en relatief geringe hypotheek zonder aflossing snap ik echt niet dat er geen spaargeld is.
Plaats reactie