Dubbele bewoning/ verhuur

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Remco B.
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 11 mar, 2018 8:45 pm

Dubbele bewoning/ verhuur

Bericht door Remco B. »

Beste Forumleden,

Wij zijn geïnteresseerd in een woning, en ben daarbij opzoek naar de mogelijkheden voor eventuele verhuur van het voorhuis.

Huidige situatie:
- Woning is al opgesplitst in 2 adressen, 7 en 7a;
- Bouwkundig niet gesplitst;
- Kadastraal niet gesplitst;
- 1 Nuts aansluiting;
- WOZ-waarde 7a Ôé¼400.000
- WOZ-waarde 7 Ôé¼200.000
- Woning is geschikt voor dubbele bewoning, heeft 2 keukens, en 2 badkamers etc.

We hebben de gedachte op het voorhuis (7) te verhuren en zelf in het achterhuis (7a) te gaan wonen. Echter inmiddels heb ik begrepen dat er wat haken en ogen aan zitten en ben ik opzoek naar het beste scenario. We verwachten een hypotheek aan te gaan van Ôé¼400.000.

Scenario 1
Hypotheek aangaan bij een geldverstrekker welke verhuur toestaat, als ik het goed begrepen heb verlies ik de hypotheekrenteaftrek op het deel dat ik verhuur. Klopt het dat ik dan nog wel hypotheekrenteaftrek behoud op het achterhuis waar wij wonen? Hoe zit het met de huurinkomsten, moet ik hier in dit geval belasting over afdragen?

Scenario 2
Volgens mij moet je de hypotheek op een adres aanvragen. Stel ik zet de hypotheek op 7a, ik splits de woning bouwkundig en kadastraal, berust er dan nog een deel van de hypotheek op het voorhuis, of is deze dan "hypotheekvrij'"? Waardoor ik vrij ben om het te mogen verhuren. Hoe zit het met de huurinkomsten, moet ik hier in dit geval belasting over afdragen?

Scenario 3
Een mogelijkheid is ook de verkoop van het voorhuis na kadastraal en bouwkundig splitsen.

Wij zijn erg benieuwd naar de mogelijkheden en wat jullie mij zouden adviseren en waar we rekening mee moeten houden. Alvast bedankt voor de reacties.