Spaarhypotheek: overwaarde deels meenemen, deels uitkeren

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Erik1980
Berichten: 4
Lid geworden op: do 09 okt, 2014 2:51 pm

Spaarhypotheek: overwaarde deels meenemen, deels uitkeren

Bericht door Erik1980 »

Wij zijn ons aan het orienteren op de huizenmarkt en hebben een nieuwbouwwoning op het oog. Nog niets concreets, woning wordt pas opgeleverd in 2020, vandaar dat ik via deze weg wat informatie wil inwinnen. Momenteel heb ik een hypotheek bestaande uit twee producten. Een gedeelte aflossingsvrij (117.500) en een gedeelte spaarhypotheek (87.500) waarvan inmiddels 17.000 is opgebouwd. Daarnaast nog een lening bij mijn ouders van 20.000 welke volledig voor de aankoop huidige woning is gebruikt. Verkoop huidige woning schat ik ergens tussen 240.000 en 250.000.

Er is dus sprake van overwaarde. Als ik uit ga van een verkoop van 240.000 dan blijft er, na het aflossen van de lening aan mijn ouders en aftrek verkoopkosten, ongeveer 28.000 over. De nieuwe hypotheek wil ik afsluiten bij mijn huidige hypotheekverstrekker. Partner kan 20.000 eigen geld in de nieuwe woning stoppen. Hetzelfde bedrag wil ik ook in de nieuwe woning stoppen. Blijft er ongeveer 8.000 over welke ik bij voorkeur verzilver om als buffer achter de hand te houden.

Voor zover ik weet heb ik over het geld dat ik niet in de woning steek (8.000) geen belastingvoordeel meer. Primaire vraag; hoe zit het met de 20.000 aan aflossing ouders? Is dit het enige nadeel? Moet ik nog ergens anders rekening mee houden?
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Spaarhypotheek: overwaarde deels meenemen, deels uitkere

Bericht door Jean henri »

Of dit wel of geen fiscale gevolgen heeft is afhankelijk van het fiscale regime van de spaarhypotheek. Ik zal een paar mogelijkheden schetsen, maar het is verstandig naar een financieel adviseur te gaan om te toetsen.

Omdat je schrijft dat het een spaarhypotheek betreft ga ik uit van de verzekeringsvariant en niet de bankspaarhypotheek (de bancaire variant).

- KEW : De poliswaarde is vrijgesteld mist de volledige uitkering wordt gebruikt voor aflossing. Als je een deel niet gebruikt als aflossing op de schuld dan is de rente in de spaarpolis volledig belast (de rente is de uitkering verminderd met alle betaalde premie's).
- Box 3 verzekering : Je bent vrij om te kiezen, je kan de uitkering te gebruiken voor aflossing of voor priv├®
Plaats reactie