Hypotheek aflossen, kosten

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mangodrank
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 10 feb, 2012 5:43 pm

Hypotheek aflossen, kosten

Bericht door mangodrank »

LS,

Ik heb een spaarhypotheek die nog een jaar of 10 loopt. Ik wil er dit jaar vanaf
Het spaardeel is intussen zo hoog dat het resterende bedrag boetevrij afgelost kan worden (op een klein restdeel na)

Heb contact opgenomen met hypotheek adviseur
Blijkbaar moet ik administratie kosten gaan betalen aan de hyptheek adviseur en ook aan de hypotheek verstrekker om dit allemaal te regelen

Klopt het dat hiervoor kosten in rekening gebracht mogen worden?

Voor een normale extra aflossing heb ik nooit extra kosten hoeven te betalen
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheek aflossen, kosten

Bericht door SimpleMind »

De adviseur zal toch zijn werk betaald moeten krijgen en afhankelijk van de precieze wijzigingen kan de geldverstrekker ook kosten in rekening brengen. De hoeveelheid werk zal echter beperkt blijven en de kosten hoeven dus niet heel hoog te zijn. Voor een standaard extra aflossing of storting worden door de geldverstrekker normaal geen kosten in rekening gebracht. Wel kan de adviseur voor de benodigde handelingen een vergoeding vragen dus als deze dat tot nu toe nog niet gedaan heeft is dat alleen maar fijn.

Wat me opvalt is dat je 5 jaar geleden in een vorige post het volgende aangaf:
  • Hypotheek 61k
  • Spaarpot 21k
  • Totale premie ┬▒45 per maand
  • Door extra stortingen bandbreedte bijna 1:10
  • Resterende looptijd 17 jaar
Op basis hiervan ben ik benieuwd wat je tussendoor hebt aangepast?
Heb je ingekort? Heb je de spaarverzekering aangepast (ORV eruit?) of heb je los van de spaarverzekering gewoon afgelost?
Ben benieuwd omdat je 5 jaar geleden al tegen de limieten van de bandbreedte aanliep...
mangodrank
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 10 feb, 2012 5:43 pm

Re: Hypotheek aflossen, kosten

Bericht door mangodrank »

Beste Simplemind
In de afgelopen 5 jaar is de rente aangepast, volgens mij heb ik nog een extra storting in het spaardeel gedaan, is de hypotheek een stukje afgelost en is de looptijd ook ingekort.

Boete blijkt mee te vallen en de kosten van de adviseur weet ik nog niet

Lijkt allemaal wel goed te komen, maar ik ben blij als ik er helemaal van af ben

Groeten
Mangodrank
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheek aflossen, kosten

Bericht door SimpleMind »

Als de adviseur geen geld heeft gevraagd voor zaken als inkorten, extra storten en aflossen dan kun je niet echt klagen denk ik.
Als hij/zij hiervoor wel wat vraagt is dat denk ik niet abnormaal. Op basis dat hij/zij eerder geen geld heeft gevraagd zal dit vermoedelijk ook wel goedkomen.
In ieder geval fijn dat je binnenkort van je hypotheek af bent!
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Hypotheek aflossen, kosten

Bericht door exroosje »

Deze hypotheek is toch nog van voor het provisieverbod?
Dat betekent dat de adviseur wel degelijk betaald is / wordt, alleen niet rechtstreeks door jou.
ALs er sprake is van doorlopende provisie, zou de adviseur geen rekening mogen sturen.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheek aflossen, kosten

Bericht door SimpleMind »

@exroosje: dat de hypotheek stamt uit de tijd van voor het provisieverbod betekent niet dat de adviseur onbeperkt zijn diensten moet verlenen zonder hiervoor kosten te mogen rekenen.
Voor een renteherziening ligt het voor de hand dat dit zonder extra kosten wordt gedaan. Maar voor wijzigingen zoals extra stortingen of inkorten van de spaarverzekering mag een adviseur best extra kosten rekenen (tenzij anders is afgesproken natuurlijk). Het feit dat deze adviseur dit toe nu toe blijkbaar zonder extra kosten heeft gedaan is erg fijn maar dat hoeft niet. Als de adviseur een kleine vergoeding vraagt om de laatste wijzigingen door te voeren kan ik me dat best voorstellen.
Plaats reactie