Meegroeihypotheek en overzetten naar KapitaalMarktRenteFonds

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

TonH
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 05 mar, 2018 1:51 pm

Meegroeihypotheek en overzetten naar KapitaalMarktRenteFonds

Bericht door TonH »

Goedendag,

Bij de ABNAMRO hebben we sinds 1998 een meegroeihypotheek met bijbehorende meegroeiverzekering.
De waardeopbouw in deze verzekering is op dit moment ongeveer Ôé¼40.000 waarvan 30.000 in de hypotheekrenterekening en 10.000 in beleggingsfondsen.
Het rentepercentage op hypotheek en dus ook hypotheekrenterekening is 4.3%

Over een half jaar start de rentebedenkperiode van de huidige periode en verwachten we dus minder rente te hoeven betalen (en dus ook te ontvangen) als we naar een nieuwe rentevastperiode gaan.
Omdat de verzekering gestart is voor oktober 1999 vallen wij, voor zover ik zie, onder de KMRR (Oud) die een garantierente heeft van 4%

Mijn idee is dus om tegen die tijd het bedrag dat nu op de hypotheekrenterekening staat over te laten zetten naar de kapitaalmarktrenterekening om zodoende aan de inkomstenkant geen last te hebben van een hopelijk flink lagere rentestand.
Nu staat in de oorspronkelijke voorwaarden de mogelijkheid om van/naar hypotheekrenterekening te storten onder het kopje 'Agio en Disagio'. Nu weet ik niet exact wat dat is, maar klopt mijn vermoeden dat ik de switch naar de KMRR het beste kan doen op het moment dat de rente nog 4.3% is omdat men misschien anders boeterente gaat rekenen?
In een later ontvangen toelichting op de voorwaarden lees ik trouwens verder niets over kosten van een dergelijke omzetting ...

Zitten er misschien nog adders onder het gras?

Hopelijk heeft iemand deze ervaring als eens gehad en wil deze ervaring delen.
Dank alvast.