Bedrijfspand - beleggingspand of bedrijfshypotheek?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Nico39
Berichten: 1
Lid geworden op: di 27 feb, 2018 8:22 pm

Bedrijfspand - beleggingspand of bedrijfshypotheek?

Bericht door Nico39 »

Sinds kort heb ik een probleem, ik heb ooit in 2007 een pand gekocht toen mijn bedrijf nog goed liep (een eenmanszaak).
Toen na een aantal jaren de omzetten terugliepen heb ik moeten deeltijd werken om het toch te kunnen aflossen, vanwege de hyptheekcrisis was verkopen geen optie.

Er vond in de tussentijd 2 x een renteverlenging plaats. De rente destijds is afgesloten voor een percentage van 7,2 % !!
Daarna is er na 5 jaar een tweede verlenging geweest van 4,05%
Maar nu was de tijd gekomen om de derde lengteverlenging maar plots wou de bank de resultaten van het bedrijf zien, de jaarcijfers dus.
Ik heb aangegeven dat ik uitstel heb en pas in april de jaarcijfers kon laten doen toekomen.
De WOZ waarde van het pand is Euro 169.000 en de schuld slechts 70.000. De taxatie waarde ligt op Eur 200.000,-
Er is nooit een achterstand in de betaling geweest.
In de tussentijd heb ik het pand verhuurd maar ik wist niet dat dit moest worden doorgegeven aan de bank.
Zodoende is het pand in de balans van zakelijk naar priv├® over gegaan.

Nu zegt de bank dat het een beleggingspand is geworden omdat het pand verhuurd is en heeft de rente omgezet naar een variabele rente wat 2% hoger ligt als mijn huidige rente, dus 6,05 % variabele rente.
Dit is gebeurd zonder overleg !!
Ook heeft de bank mij geplaatst onder afdeling bijzonder beheer en mij de tijd gegeven om de jaarcijfers in te leveren waarna er wordt bekeken of de financiering door zal gaan of zal stoppen.
Ik wordt behandeld als een misdadiger !!

Ik heb mijn hypotheekakte nogmaals doorgenomen maar nergens zie ik de naam van mijn bedrijf staan, zo ver ik kan zien staat alleen mijn naam en prive-adres in de hyptheek akte.
Mijn bedrijf is een eenmanszaak.

Zou dit betekenen dat de hypotheek toch door een fout van de bank de lening als beleggingspand is aangemerkt (wat dus nu een voordeel voor mij zou zijn)

Graag reacties als jullie het echt weten... bedankt alvast
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Bedrijfspand - beleggingspand of bedrijfshypotheek?

Bericht door webka »

Je verhaal is warrig.
Wat ik er uit haal:

- Je hebt het pand aangekocht met als doel om het zelf te bewonen. Het was dus een zogenaamde Eigenwoning;
- Je hebt er voor getekend het pand dus niet te verhuren zonder toestemming van de bank, maar dit heb je toch gedaan. Dit staat overigens wel zeer duidelijk in de hypotheekakte die je onlangs nog eens hebt doorgelezen...Dat rekent de bank je (terecht) zwaar aan; De lening is dat moment direct opeisbaar geworden; Zij bepalen of ze dat recht gaan uitoefenen. Dat jij niet wist waarvoor je tekent is uiteraard niet zo relevant. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Tevens is het redelijk voor de hand liggend, en algemeen bekend, dat je een woning niet zonder toestemming mag verhuren.
- Een verhuurd pand is een beleggingspand. Is niet meer dan een kwalificatie, maar daarin heeft de bank dus gelijk; Het risico wordt daarmee aanzienlijk hoger voor een bank en dus wordt de rente (risicoopslag) verhoogd. Een pand van 200k is in verhuurde staat wellicht nog maar 140k waarde (70%).

Nu is mijn verwachting dat het allemaal niet zo'n vaart verder zal lopen. Je hebt maar een lening van 70k. Dus het risico voor de bank blijft heel klein en zullen ze waarschijnlijk niet de lening daadwerkelijk opeisen. Maar de risicoopslagen die worden gerekend zijn terecht. Je kunt uiteraard gaan kijken bij een andere bank, maar weinig banken zijn erg happig op beleggingspanden.

Dat alleen jij in de hypotheekakte wordt genoemd is logisch. Jij bent als privepersoon de hypotheek aangegaan. Dat het na jou niet toegestane actie een beleggingspand is geworden staat natuurlijk niet in de hypotheekakte. Verder is er overigens qua aansprakelijkheid geen verschil tussen een eenmanszaak en een privepersoon. Per definitie zijn die 1 en dezelfde. Een eenmanszaak kan nooit een hypotheek aangaan, het is altijd de persoon er achter. Een BV kan overigens wel een hypotheek aangaan.
Plaats reactie