Verhuisrekening Opbouwspaarhypotheek beëindigen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

gb1974
Berichten: 5
Lid geworden op: di 09 jan, 2018 10:18 pm

Verhuisrekening Opbouwspaarhypotheek beëindigen

Bericht door gb1974 »

Ik heb mijn woning in 2017 verkocht en heb toen mijn Rabo Opbouw Spaarhypotheek laten omzetten in een verhuisrekening.
In de tussentijd heb ik geen woning gehad, dus is het bedrag gewoon op de verhuisrekening blijven staan.
Nu heb ik inmiddels een nieuw huis gekocht waarvan de hypotheek naar verwachting ergens in Juni 2018 van start gaat.
Dit is echter een ander soort hypotheek (Aflossingsvrij + Anuiteiten.
Als ik het bedrag van de verhuisrekening weer in de nieuwe woning stop behoudt ik mijn volledige hypotheekrenteaftrek volgens mij en hoef dan geen belasting er over te betalen.
Ik heb het geld niet direct nodig voor de hypotheek, maar zal een deel zelf financieren en hiervoor wil ik dus eigen geld in zetten.
Wat is de beste mogelijkheid een Opbouw Spaarhypotheek verhuisrekening (ROS) van de Rabobank te beëindigen zodat ik bij mijn nieuwe hypotheek dit geld kan gebruiken? Of in ieder geval er geen belasting over moet betalen.
Of kan ik beter eerst de hypotheek laten in gaan en dan het geld laten vrij vallen?
Ik denk dat ik toch moet kunnen aantonen dat ik dit geld gebruik om in de nieuwe woning te stoppen?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Verhuisrekening Opbouwspaarhypotheek beëindigen

Bericht door SimpleMind »

Ik neem aan dat je dit met je hypotheekadviseur besproken hebt....?

Je zult, volgende de huidige regels, het opgebouwde bedrag moeten gebruiken voor het aflossen van de eigen woning schuld (EWS). Op dit moment heb je geen EWS en zul je dus in principe moet wachten tot de nieuwe hypotheek is ingegaan. Als de opgebouwde waarde hoog is kun je echter tegen een boeterente aanlopen. Dat zal in het begin wel meevallen (als de rente niet daalt) maar je wel goed plannen en afstemmen met je adviseur.
Plaats reactie