Nieuwbouw woning gekocht, taxatie huidig huis noodzakelijk?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ansjedewinter
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 16 feb, 2018 9:07 pm

Nieuwbouw woning gekocht, taxatie huidig huis noodzakelijk?

Bericht door ansjedewinter »

Beste Allemaal,

Een vraag.

Wij hebben in 2005 een huis gekocht, welke wij in 2020 willen verkopen i.v.m. nieuwbouwwoning welke dan opgeleverd wordt.
Nu zijn we sinds kort gestart met de hypotheekaanvraag, echter vernemen we dat het verplicht is om een taxatie te laten doen van ons huidige huis (staat momenteel 27k onder water).
We hebben nu bij Argenta en ABN gekeken. Is bijvoorbeeld Munt of Nationale Nederlanden makkelijker hierin? Of geldt voor iedereen deze regels?
Ik vermoed dat we een stuk minder kunnen lenen bij een eventuele taxatie en/of het huis al in de verkoop moeten zetten.

Graag jullie advies.

Gr. Ansje
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Nieuwbouw woning gekocht, taxatie huidig huis noodzakeli

Bericht door webka »

De vraag stellen is 'm beantwoorden...
Uiteraard wil een bank weten of de woning die nog niet verkocht is uiteindelijk extra verplichtingen gaat opleveren.
Het is niet zozeer dat je direct minder kunt lenen, maar je moet nu kunnen aantonen dat je een eventuele onderwaarde kunt opvangen. En die onderwaarde kan alleen bepaald worden door de marktwaarde vast te stellen (bijvoorbeeld door taxatie) en daar de uitstaande hypotheek vanaf te trekken.
Dus indien de woning 200k waard is, en je hebt een hypotheek van 227k, dan moet je aantonen dat je tenministe 27k aan vrij beteedbaar vermogen (spaargeld) hebt. Meeste banken houden zelfs rekening met een afslag (vaak 10%) ivm tegenvallende verkoopopbrengst. Dus 200 x 90% - 227 = 47k aan spaargeld benodigd. Dit spaargeld moet nu aanwezig zijn.
ansjedewinter
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 16 feb, 2018 9:07 pm

Re: Nieuwbouw woning gekocht, taxatie huidig huis noodzakeli

Bericht door ansjedewinter »

Hallo Webka,

Dank voor je reactie.

Nog steeds vraag ik me af of dit nou verplicht is.

WOZ waarde huis is 261.000 euro.
Onze hypotheek is 320.000 euro.
In de straat is enkele weken geleden een huis verkocht voor 310.000, welke een stuk mooier is als die van ons.
Gaat de hypotheekverstrekker (bijvoorbeeld Nationale Nederlanden) uit van de WOZ waarde? Of van onlangs verkochte huizen? Of is een taxatie verplicht (vermoedelijk komt deze uit op 305.000 euro).

Groet,
Ansje
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Nieuwbouw woning gekocht, taxatie huidig huis noodzakeli

Bericht door webka »

Zelf vind ik mijn antwoord erg duidelijk, en ik begrijp dat dit niet het antwoord is wat je wilt horen. Maar goed, een nieuwe poging.

"Verplicht" doet impliceren dat het een wettelijke voorwaarde of iets dergelijks is. En dat is het natuurlijk niet.
Maar de bank maakt zijn uiteraard zijn eigen acceptatiebeleid en daar moet je aan voldoen wanneer je een hypotheek wil via die instantie.

ELKE bank stelt in de acceptatievoorwaarden dat je moet aantonen wat de waarde van jouw woning indien deze nog niet onvoorwaardelijk is verkocht. Sommige banken eisen taxatie, ander banken zijn ook bereid uit te gaan van WOZ (die is vaak lager, dus daar heb je niets aan in jouw situatie). NN gaat overigens niet standaard uit van de WOZ, maar geeft je de keus: WOZ of taxatie. Jij mag kiezen wat het beste uitpakt. Indien je de WOZ hanteert dan wordt de marktwaarde gesteld op 90% van de WOZ = 211.410, en vervolgens neemt NN daar wederom 90% van = 190.263. Dus indien je de WOZ wil hanteren bij NN dan moet je tenministe 190.263 - 320.000 = 129.737 aan eigen geld aantonen + 12 maanden dubbele lasten..... Bij NN mag je ook uitgaan de taxatiewaarde (vaak hoger) en dan is het sommetje 90% x 305.000 - 320.000 = 45.500 aan eigen geld + 12 maanden dubbele lasten.
Geen enkele bank gaat uit van de verkochte woningen in de straat. Dat zegt immers geen zak.
Er zijn wel banken die uitgaan van 100% van de getaxeerde marktwaarde, en dat is voor jou het beste uitgangspunt. 100% x 305.000 -320.000 = 15.000 + 12 maanden dubbele lasten. Banken die daarvan uitgaan zijn bijvoorbeeld SNS en BLG.
Mocht je dat geld niet hebben, of niet in staat zijn dat bedrag extra mee te financieren (restschuldfinanciering, maar dan moet je huidige woning wel zijn verkocht), dan gaat je aanvraag gewoon niet rond komen....
ansjedewinter
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 16 feb, 2018 9:07 pm

Re: Nieuwbouw woning gekocht, taxatie huidig huis noodzakeli

Bericht door ansjedewinter »

Hoi Webka,

Dank voor je uitgebreide uitleg. Nu is het mij helemaal duidelijk!
Ik ga op zoek naar een "nieuwe" adviseur...!

Nogmaals dank!

Groeten,
Ansje
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Nieuwbouw woning gekocht, taxatie huidig huis noodzakeli

Bericht door SimpleMind »

Fijn dat het nu duidelijk is. Maar ik begrijp je opmerking over "nieuwe" adviseur niet helemaal.
Je hebt inderdaad een goede, bij voorkeur onafhankelijke, adviseur nodig. Maar waarom moet je, nu het voor jou duidelijk is, op zoek naar een "nieuwe" adviseur?
Was het voor je adviseur niet duidelijk? Bevalt de huidige adviseur niet goed? Heeft de huidige adviseur iets anders geroepen dan webka?
ansjedewinter
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 16 feb, 2018 9:07 pm

Re: Nieuwbouw woning gekocht, taxatie huidig huis noodzakeli

Bericht door ansjedewinter »

SimpleMind schreef:Fijn dat het nu duidelijk is. Maar ik begrijp je opmerking over "nieuwe" adviseur niet helemaal.
Je hebt inderdaad een goede, bij voorkeur onafhankelijke, adviseur nodig. Maar waarom moet je, nu het voor jou duidelijk is, op zoek naar een "nieuwe" adviseur?
Was het voor je adviseur niet duidelijk? Bevalt de huidige adviseur niet goed? Heeft de huidige adviseur iets anders geroepen dan webka?
Onze huidige adviseur had gezegd dat het geen probleem was m.b.t. waarde van het huis, en dat hij er met de hypotheekverstrekker wel uit zou komen.
Dit is helaas niet gebeurd, waardoor wij nu in tijdnood zitten aangezien we 15 maart moeten passeren.

Morgen gesprek met andere adviseur, we zijn benieuwd.

Groeten,
Ansje
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Nieuwbouw woning gekocht, taxatie huidig huis noodzakeli

Bericht door SimpleMind »

Ok. Dat is erg vervelend. Het is kort dag, maar ik hoop voor jullie dat het toch nog gaat lukken!
Plaats reactie