welke beslissing bij Renteherziening

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

t0n
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 16 feb, 2018 12:44 pm

welke beslissing bij Renteherziening

Bericht door t0n »

Levensloop hypotheek Ôé¼ 80.000
Ingangsdatum 26-6-2003
einddatum rente 1-6-2018
Rente 5%
Aflossingsvrije hypotheek Ôé¼16.000
Ingangsdatum 1-8-2008
Einddatum tot aflossing
Einddatum rente 1-8-2018
Rente 6.15%
Aan de levensloophypotheek zit een levensverzekering gekoppeld met een gegarandeerde uitkering van Ôé¼ 40.000, welke 26 -6-2018 uitkeert.
Deze Ôé¼ 40.000 is bestemd voor aflossing van de hypotheek.
Tevens hebben wij (man 66 jaar en vrouw 62 jaar) eventueel nog een spaarbedrag van Ôé¼ 17.000 beschikbaar.
Dit bedrag is bedoeld als aanvulling op onze AOW daar wij geen al te hoog pensioen hebben.
Altijd weer moeilijk dat hypotheek gebeuren vandaar dat wij hier wat vragen willen voorleggen.
Is het verstandig om met de Ôé¼ 40.000 ook het bedrag van Ôé¼ 17.000 te gebruiken als aflossing?
Als wij de huidige hypotheek vorm aan houden is er dan weer een verzekering/ spaardepot nodig?

Eigenlijk lopen wij er aan te denken nu de twee bedragen te gebruiken om af te lossen en de hypotheek om te zetten naar annuïteit of lineaire hypotheek en voor de laatste 20 jaar vast te zetten.
Wat is verstandig en wat worden ongeveer de maandelijkse kosten?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: welke beslissing bij Renteherziening

Bericht door SimpleMind »

De uitkering uit de levensverzekering zal inderdaad gebruikt moeten worden om af te lossen. Maar met een spaarbedrag van 17.000 en een laag pensioen zou ik het spaargeld behouden om flexibel te blijven.
De overgebleven hypotheek zal in totaal ongeveer 56.000 zijn waarbij de nieuwe rente ook veel lager zal worden. De resterende maandlasten zijn dus erg laag en je behoud een spaarpotje voor eventuele onverwachte uitgaven.

Omzetten naar annuiteit of lineair zou ik persoonlijk ook niet adviseren omdat je dan eigenlijk verplicht bent om ook echt af te lossen. En het geldt dat je aflost kun je er niet zomaar weer uithalen.
Eventueel kun je door de veel lagere maandlasten wel extra geld overhouden en dit gebruiken voor wat extra aflossing maar wel in jullie eigen tempo op het moment dat het jullie uitkomt...
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: welke beslissing bij Renteherziening

Bericht door M_1 »

Eens. Je betaalt nu aan rente bruto ongeveer 500 per maand, plus daarbij nog de inleg van de spaarverzekering. Die bruto rente zal straks, bij een schuld van 56.000 en een veel lagere rente, misschien maar 120 euro zijn. Ook zonder renteaftrek betekent dat veel lagere lasten.

Gebruik je die 17.000 om de schuld te verlagen, dan scheelt dat maar een paar tientjes per maand. Maar dan heb je geen financiële ruimte meer voor als de wasmachine stuk gaat. Of als er duur onderhoud aan de woning nodig is. Die buffer zou ik dus als buffertje achter de hand houden om jezelf een hoop zorgen te ontnemen.

Omzetten naar lineair of annuïtaire lijkt mij ook niet handig. Waarschijnlijk kost de rente voor de rest van jullie levens veel minder dan wat de aflossing van de schuld kost.
t0n
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 16 feb, 2018 12:44 pm

Re: welke beslissing bij Renteherziening

Bericht door t0n »

Bedankt voor de reacties, ik zal dit zeker in overweging nemen en ook het rente voorstel afwachten. Begrijp ik het goed dat met die Ôé¼ 40.000 ook de aflossingsvrije hypotheek kan worden afgelost?
En als ik de levensloophypotheek laat doorlopen is er dan geen spaarverzekering meer nodig?
Bij einde hypotheek wat dan te doen met een restschuld die de bank dan opeist?
groet Ton
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: welke beslissing bij Renteherziening

Bericht door Rense »

Als de totale hypotheek (na aflossing) binnen de 50% van de waarde van de woning blijft dan mag de hele nieuwe hypotheek aflossingsvrij.

Feitelijk los je dus 40k af en laat de rest aflossingsvrij doorlopen.

De rente hiervan wordt dan dus in juni aangepast en in augustus volgt de aanpassing van het huidige aflossingsvrije deel.

Op zich maakt het dus niet zoveel uit op welk deel je aflost.
t0n
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 16 feb, 2018 12:44 pm

Re: welke beslissing bij Renteherziening

Bericht door t0n »

Bedankt voor de reactie, wij gaan het rentevoorstel van Aegon afwachten.
Plaats reactie