Grond kopen naast huis; hypotheek verhogen?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

JanM
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 05 feb, 2018 9:27 pm

Grond kopen naast huis; hypotheek verhogen?

Bericht door JanM »

Hallo dames en heren,

Ik heb een situatie die zo specifiek lijkt dat het misschien interessant is voor jullie om te bekijken wat het interessantste is. Ik heb enkele vragen over wat wel of niet mogelijk is en wat wel of niet verstandig is.

Ik ga binnenkort een stuk bouwgrond kopen naast ons huidige kavel/huis. Dit was oorspronkelijk een naastgelegen bouwkavel, echter bij het bouwrijp maken bleek er een hogedruk waterleiding van een nabijgelegen dorp in te liggen. Het stuk grond was onverkoopbaar geworden. Samen met de buurman, die aan de andere zijde van dit kavel woont, hebben we na 6 jaar de gemeente zo ver om het stuk in 2 delen (een deel van 150 m2 voor ons en een deel van 150 m2 voor de buurman) te kopen voor een prijs van 95 euro excl. per M2. Totaalprijs inclusief bijkomende kosten zitten rond de 16.000 euro.

Dit stuk wordt verkocht onder de volgende bijzondere voorwaarden:
- de kavels mogen nooit worden samengevoegd om er een huis op te bouwen.
- ieder kaveldeel wordt bij het reeds door mij en mijn buurmans kavel gevoegd
- De eerstkomende 10 jaar mag ik er geen gebouwen zijnde een gebouw op plaatsen. (wel een carport of afdekking, geen schuur/berging of aanbouw bijv.)
- Na 10 jaar vervalt deze bepaling en is de grond weer bouwgrond zonder bepalingen geworden en kan ik er gewoon op bouwen (zolang het dus maar geen apart huis wordt)
- De waterleiding en 3 meter die moet worden vrijgehouden voor het waterleidingbedrijf voor onderhoud zitten vrijwel geheel op het deel van de buurman.

Ons huidige kavel is iets meer dan 300m2 waarop een moderne, in opdracht door onze architect gtekende, zeer luxe afgewerkte energiezuinige woning op is gebouwd met een inhoud van ruim 700 m3 in een gebied onder Eindhoven (redelijk gewild gebied in het hartje van tech NL). Huis is destijds gebouwd door een aannemer(ruwbouw) en door mezelf en mij vader afgebouwd voor 345.000 euro.

Dat is dan ook het bedrag van onze huidige hypotheek bij de ABNAMRO. Deze hypotheek bestaat uit 3 delen
1 95.000 euro bankspaar (14.000 inleg reeds)
2 95.000 euro bankspaar (14.000 inleg reeds)
3 155.000 euro aflossingvrij (nog niets afgelost)
Onder NHG (was destijds tot 350.000 euro mogelijk)
Rente percentage van 3,4 %
looptijd alle delen tot 1-8-2020

Ik zou graag in de nabije toekomst willen investeren in een zeer ruime geïsoleerde werkruimte (ongeveer 100m2 opp.) en carports (kosten ca 15.000 euro zelfbouw) en een zonnepanelensysteem (ca 5.000 euro)

Nu zit ik te prakkiseren wat ik zal doen:
1 We hebben ongeveer 20.000 euro aan spaargeld: ik kan de grond kopen en rustig doorsparen tot ik een werkruimte kan bouwen. We kunnen ongeveer 3-4000 euro per jaar sparen (hebben nog 3 kinderen in huis 10-13-15 jr oud; kosten een boel geld) zonder er iets voor te laten wat betekent dat als we onze calamiteitengeld (5000 euro minimum) eenmaal hebben aangevuld na 4 a 5 jaar aan de werkruimte kunnen beginnen en daarna pas de zonnepanelen kunnen installeren.

2 Een hypotheek oplossing om 20.000 euro erbij te nemen om de werkruimte en de zonnepanelen meteen te plaatsen. De zonnepanelen geven een besparing op onze electrakosten (5200Kwh pj verbruik) van ongeveer 30-50 euro per maand. De hypotheekrente is bijzonder laag.

Echter van hypotheken heb ik geen kaas gegeten (itt tot bouwen van huizen)
Ik begrijp dat een lage rente gunstig is voor het aflossingsvrije deel, en een hoge rente voor het bankspaardeel. En dat het oversluiten zeker kosten met zich meebrengt.
Ik vraag me af of je deze 3 delen afzonderlijk van elkaar kunt aanpassen?
Wat erg fijn zou zijn is dat we ons aflossingsvrije hypotheekdeel kunnen oversluiten naar een lagere hypotheekrente zodat we daar op besparen, en tegelijk onze bankspaardeel onaangetast te laten.

En als dat mogelijk is wat de beste strategie zou zijn? Zsm de aflossingsvrij oversluiten en vastzetten voor langere tijd en de spaardelen in 2020 variabel te maken tot de rente weer richting de 4-5% gaat?
Bepaalde delen gaan aflossen terwijl ik juist geld nodig heb om zaken te realiseren?

Zijn er slimme manieren om de situatie die nu is ontstaan (de aankoop van de bouwgrond) aan te wenden voor een gelijkwaardige of lagere hypotheek en lagere maandlasten (incl electrakosten)?
Mochten er mogelijkheden zijn dan ga ik praten met de hypotheekadviseur van onze bank of het een en ander mogelijk is bij hen.

Ik ben jullie (en jullie know-how) bij voorbaat al zeer erkentelijk!

Met vriendelijke groet,

Jan
JanM
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 05 feb, 2018 9:27 pm

Re: Grond kopen naast huis; hypotheek verhogen?

Bericht door JanM »

Misschien toch een lastiger vraag?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Grond kopen naast huis; hypotheek verhogen?

Bericht door M_1 »

Je zult het aflossingsvrije deel niet zomaar zonder kosten kunnen openbreken. Ze zullen het dan net zo behandelen als het gewoon openbreken of oversluiten van de lening. Dat je een extra hypotheek voor de extra grond zou willen nemen is dus geen reden om op een voordelige manier te kunnen oversluiten.

Of het aangaan van een tweede hypotheek verstandig is hangt ook af van de bijkomende kosten. Het hangt ook van je persoonlijke situatie af (WOZ waarde, inkomen etc.). En of je bij de notaris al een hogere hypotheekinschrijving hebt gedaan bij het aankopen. Daarvoor zul je even een gesprekje met de bank moeten aangaan. Als er veel extra kosten bij zitten (afsluitkosten, notaris, taxatie?), dan zou ik bij een relatief laag bedrag niet zo snel een extra hypotheek afsluiten. Zeker als je dat geld binnen relatief korte tijd toch weer bij elkaar zou hebben gespaard. Ik zou dan toch het spaargeld gebruiken.

Als je al een lening zou willen aangaan, dan zou je ook aan een persoonlijke lening kunnen denken. Daarbij zit je niet met al die extra kosten bij het afsluiten. Dat zou eventueel ook kunnen voor alleen het bedragje dat je nog mist als je grond plus zonnepanelen uit je spaargeld zou willen kopen. Maar misschien dat je dat 'gaatje' ook op korte termijn wel kunt opvullen (vakantiegeld?) voordat het zonnige seizoen er aan komt?
JanM
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 05 feb, 2018 9:27 pm

Re: Grond kopen naast huis; hypotheek verhogen?

Bericht door JanM »

Wat M1 aangaf was ik reeds achtergekomen, het is gewoon niet verstandig. Ik heb wat berekeningen gedaan via verschillende sites die allemaal overeenkomstige uitkomsten hadden: het kost teveel.

Ik ga die grond kopen van het spaargeld en flink doorsparen voor de rest.

Jullie in ieder geval heel erg bedankt voor de tijd en moeite! Ik waardeer dat zeer!
Plaats reactie