Extra aflossing annuitaire lening, hoger aflossingsbedrag?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

JanStock
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 feb, 2018 12:39 pm

Extra aflossing annuitaire lening, hoger aflossingsbedrag?

Bericht door JanStock »

Hallo,

Vraag: kan een extra aflossing op de annuitaire lening tot een hoger annuitair aflossingsbedrag (= verplichte aflossingsbedrag (rente daalt wel en totale bedrag daalt eveneens)) de maand erna zorgen?

Achtergrond:
Wij hebben 2 annuitaire leningen.
Regelmatig proberen wij een extra aflossing op ├®├®n van de twee annuitaire leningen te doen.

Nu valt het volgende op.
Aflossing lening 1: maand erna lager bedrag aan rente en lager bedrag aan annuitaire aflossing (= verplichte aflossing dus)
Aflossing lening 2: maand erna lager bedrag aan rente maar hoger bedrag aan annuitaire aflossing (= verplichte aflossing).

Voorwaarden identiek, zelfde rente, zelfde looptijd (360 maanden) etcetera.

Lening 1 is ca. 30k hoger dan lening 2.

De bank gebeld en die zeggen alleen dat is hogere wiskunde, dat kan bij een extra aflossing. De curve hoeft niet altijd terug te lopen.
Helaas willen (of kunnen) ze mij dit niet verder uitleggen.

Ik hou alles in excel bij en heb diverse rekentools om een annuitaire lening te berekenen. Helaas komt bij mij deze alleen nooit hoger te liggen.

Is er iemand die mij hiermee kan helpen, c.q. dit kan uitleggen? Als er nu een boog in de curve zou komen kan ik het me voorstellen, bijvoorbeeld nu hoger en dan op termijn snellere stijging v.d. rente.
De eindtermijn blijft overigens gelijk, als deze zou verkortten kon ik me er nog iets bij voorstellen, nu niet.

Het is geen cruciaal probleem, extra aflossen is toch de bedoeling. De bank verwerkt het ook in het totaalsaldo, dus niets ernstigs. En de rente daalt ook. Maar ik ben toch geinteresseerd geworden in dit euvel.
En zou dit betekenen als ik bijvoorbeeld op lening 1 de 30k inloop daar dan ook een hoger bedrag uit zal voortvloeien.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Extra aflossing annuitaire lening, hoger aflossingsbedra

Bericht door M_1 »

Vreemd. Dat de bank het afdoet als hogere wiskunde dieet mij vermoeden dat ze het zelf ook niet snappen...

Enige wat ik mij kan voorstellen is dat je een aflossing toetje de maand doet en dat er daarom niet voor ├®├®n maand alsof in rekening wordt gebracht, maar dat er voor bv anderhalve maand in rekening wordt gebracht.
JanStock
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 feb, 2018 12:39 pm

Re: Extra aflossing annuitaire lening, hoger aflossingsbedra

Bericht door JanStock »

Alle aflossingen moeten 'aangemeld' worden en worden per de eerste v.d. maand afgeschreven.
Een rente/correctie component is niet aan de orde.
JanStock
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 feb, 2018 12:39 pm

Re: Extra aflossing annuitaire lening, hoger aflossingsbedra

Bericht door JanStock »

JanStock schreef:Alle aflossingen moeten 'aangemeld' worden en worden per de eerste v.d. maand afgeschreven.
Een rente/correctie component is niet aan de orde.
Zonder aflossing wordt het bedrag uiteraard elke maand hoger, doordat de rente afneemt en de annuiteit oploopt.
Echter door een aflossing moet deze m.i. ook lager worden en niet ook oplopen.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Extra aflossing annuitaire lening, hoger aflossingsbedra

Bericht door SimpleMind »

Als je aflost op een annuitaire hypotheek en de looptijd blijft hetzelfde zal de maandelijkse aflossing lager worden dan de oorspronkelijke bedragen (en wel volgens een zeer simpele formule ook nog, dus zeker geen hogere wiskunde... dus dat is in ieder geval een onzin argumnt van de medewerker van de bank).
Weet je zeker dat de looptijd van de tweede lening niet stieken is ingekort?

Als je wil weten of de bedragen kloppen wil ik ze wel narekenen. Maar dan moet je wel benodigde getallen plaatsen.. (Hoewel jouw excel sheet het waarschijnlijk ook prima weergeeft...).
Plaats reactie