Spaarhypotheek hogere rente

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

lambertus
Berichten: 8
Lid geworden op: do 16 nov, 2017 11:26 am

Spaarhypotheek hogere rente

Bericht door lambertus »

Dag,

Ik weet niet of het mag maar als ik mijn spaarhypotheek met een looptijd van 6 jaar en 7 maand wil laten renderen dan is een hogere rente welkom. Premie omlaag rente omhoog.

Vraag me alleen af of dat volgens de huidige wetgeving mag, Hypotheekrente trek ik natuurlijk wel af.

Als ik nu rond de 7 % zou gaan betalen, even afhankelijk van de minimale hoogte van de te betalen premie ben ik goedkoper uit volgens mij.
Djcrowd
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 7:58 pm

Re: Spaarhypotheek hogere rente

Bericht door Djcrowd »

Bij welke bank wil je 7% gaan betalen. Dat biedt niemand aan op dit moment
lambertus
Berichten: 8
Lid geworden op: do 16 nov, 2017 11:26 am

Re: Spaarhypotheek hogere rente

Bericht door lambertus »

Nee maar de vraag is ook of het mag.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Spaarhypotheek hogere rente

Bericht door SimpleMind »

Wat is er gewijzigd tov een paar maanden geleden. Je hebt een relatief hoge rente van 3,8% (tot einde looptijd gaf je in je vorige post aan).
Hoger ga je niet krijgen op dit moment. Lager is zoals je zelf eerder aangaf niet gunstig.
Dus waarom niet gewoon door laten lopen en eventueel bijstorten indien mogelijk.
lambertus
Berichten: 8
Lid geworden op: do 16 nov, 2017 11:26 am

Re: Spaarhypotheek hogere rente

Bericht door lambertus »

Laat hem zeker doorlopen maar als ik nu met 0.5 kan verhogen Het jaar erop met zeg 0.3 en daarna nog een keer zo iets zou dat toch een optie zijn?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Spaarhypotheek hogere rente

Bericht door M_1 »

Natuurlijk is dat een optie. Je kunt in principe ieder jaar weer overstappen naar de duurste aanbieder, als je tenminste de boeterente wil betalen. Maar als de marktrente op dat moment hoger ligt (hoe kon je anders aan een hogere rente?), dan zal er waarschijnlijk geen boeterente zijn.

Enige kleine obstakel is dat die overstap of het openbreken wel steeds met behoorlijk wat kosten gepaard gaat. Daarmee gaat het theoretische voordeel ruim verloren.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Spaarhypotheek hogere rente

Bericht door SimpleMind »

Nog even los van de overstapkosten (en de moeite om iedere keer de spaarpolis mee te kunnen nemen) zal er een (beperkte) boete betaald moeten worden om de resterende 6› jaar rentevast tegen 3.8% af te kopen.
En dan zul je een andere geldverstrekker moeten vinden die nog spaarhypotheken afsluiten en wel voor de resterende 6› jaar tegen een hogere rente dan de huidige 3,8% aanbiedt. Bij een lening van 130k en een WOZ-waarde van 300k.... Dat zal niet eenvoudig zijn. Al die kosten ga je niet snel terugverdienen.

Je hebt een polis uit de jaren negentig. Indien oude regels (en dus zonder KEW-aantekening) hoef je niet perse af te lossen. Je zou dan in theorie een langere looptijd kunnen hanteren maar of de geldverstrekkers hiermee akkoord gaan vraag ik me af. Bovendien zul je dan over 6› jaar toch moeten aflossen om niet met de hoge rente te blijven zitten....

Ik denk niet dat dit gaat lukken maar mocht je een geldverstrekker vinden dan zijn er vast meer gegadigden....
lambertus
Berichten: 8
Lid geworden op: do 16 nov, 2017 11:26 am

Re: Spaarhypotheek hogere rente

Bericht door lambertus »

Volgens mij is het lezen van de vraag overgegaan in een ik zie achter iedere boom een beer scenario.

Mijn geldverstrekker wil hier namelijk al wel in meedenken.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Spaarhypotheek hogere rente

Bericht door SimpleMind »

Ik zie geen beren op de weg voor jouw de laaste 7 jaar van de jouw spaarhypotheek . Integendeel, je kunt hier behoorlijk van profiteren.
Maar een hogere rente is er op dit moment in de markt helaas niet.

En als je geldverstrekker hierin wil meedenken prima, maar daar is een beperkte vrijdheid in. Ze moet namelijk een eensporig rentebeleid hanteren.
Ik denk dat het uiteindelijke opbrengst in ieder geval niet opweegt tegen een aantal keer oversluiten...
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Spaarhypotheek hogere rente

Bericht door M_1 »

Ik zie ook weinig theoretische beren op de weg. In tegendeel. Het enige is dat ook ik wel benieuwd ben bij welke bank of verzekeraar je een hogere rente dan 3,8% zou kunnen krijgen. Het zou fijn zijn als je dat zou willen delen.
lambertus
Berichten: 8
Lid geworden op: do 16 nov, 2017 11:26 am

Re: Spaarhypotheek hogere rente

Bericht door lambertus »

Dat kan ik je pas vertellen als het ook daadwerkelijk rond is. Nu is het alleen meedenken.
Plaats reactie