Begrijp niks van mijn hypotheek, wie kan mij helpen?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Harry123
Berichten: 4
Lid geworden op: za 27 jan, 2018 6:42 pm

Begrijp niks van mijn hypotheek, wie kan mij helpen?

Bericht door Harry123 »

Hallo,

Ongeveer 5 jaar geleden hebben we een huis gekocht. Dmv een starters rente regeling was dit mogelijk. Dit kon alleen via Obvion en blablablabla. Ik was jong, superblij dat ik een huis kon kopen en heb dus deze hypotheek afgesloten zonder echt veel verstand te hebben van wat het allemaal in houdt. Lekker slim dus :oops:

Nu 5 jaar ouder en een heeeeel klein beetje wijzer wil ik nu toch eens weten hoe het exact zit met mijn hypotheek. Het zal vast een heel verhaal worden met veel vragen, maar ik zou echt enorm dankbaar zijn als iemand me (als het kan in simpele taal) mijn vragen kan beantwoorden.

Hier de info op een rijtje. Als je meer informatie nodig hebt laat maar weten:

Hypotheekvorm: Obvion spaargerust light met starters renteregeling

Oorspronkelijke hoofdsom: Ôé¼183000
Schuldrest Ôé¼183000
Opgebouwde spaarwaarde:Ôé¼17192
Begindatum:19-06-2012
Einddatum:01-07-2042
Rente: 4.8%
Rentevaste periode: 10 jaar
Totaalrente:Ôé¼8784
Einde rentevaste periode: 01-06-2022
Bruto maandbedrag: Ôé¼732
Premie/inleg: Ôé¼228
Totaal bruto maandbedrag:Ôé¼960

Dan heb ik nog de starters renteregeling: Dit houdt in dat voor 10 jaar lang 20% van de maandelijkse hypotheekrente wordt voorgeschoten.

De volgende bedragen worden elke maand van mijn rekening af- en bijgeschreven.
Maandbedrag Obvion:Ôé¼813 afgeschreven
Belastingdienst: Ôé¼233 bijgeschreven (dit is dus de hypotheekrenteaftrek?) dit bedrag lijkt trouwens om de zoveel tijd heel iets lager te worden?

Totaal betaal ik dus netto elke maand 813-233= Ôé¼580

Ok├®, nu mijn vragen:

Vraag 1:
Mijn hypotheek is dus Ôé¼183000 met een rente van 4.8% (Ôé¼8784 dus).
In totaal kom je dan op Ôé¼191784.

Maar, als ik het maandbedrag van Ôé¼813 vermenigvuldig met 360 (30 jaar) kom ik op Ôé¼292680! Dat is al een ton meer dan de Ôé¼191784 die ik hierboven berekend heb.

Vraag 2:
Ok├®, zul je dan zeggen, dat is het bruto maandbedrag, netto ben ik Ôé¼580 kwijt.
Maar... Ôé¼580x360= Ôé¼208000. Dat is nog steeds Ôé¼16216 boven het berekende bedrag

Vraag 3:
En dan heb ik ook nog de starters renteregeling. Dit houdt in dat de eerste 10 jaar 20% van de hypotheekrente wordt voorgeschoten. Na 10 jaar wordt mijn maandbedrag dus nog 20% hoger, dus geen Ôé¼580 maar Ôé¼696.

Ôé¼696x 30 jaar= Ôé¼250560
Dus dat is Ôé¼250560-191784= Ôé¼58776 meer dan het hypotheekbedrag met de 4.8% rente!


Wie o wie heeft er echt veel verstand van hypotheken en kan mij een stukje helpen met mijn vragen (en hopelijk een beetje gerust stellen:) )?

Alvast heel erg bedankt
Djcrowd
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 7:58 pm

Re: Begrijp niks van mijn hypotheek, wie kan mij helpen?

Bericht door Djcrowd »

De 4,8% is alleen de rente. Als je alleen rente zou betalen, zou je een aflossingsvrije hypotheek hebben. Je spaart echter maandelijks ook een bedrag. Dit bedrag komt op een bankspaarrekening terecht. Dit bedrag is zo opgebouwd dat je de totale lening na 30 jaar kan terugbetalen aan Obvion.

Mbt startenslening. Ik lees dat dit alleen gaat over de rente. Het bedrag is dan 20% van E 732. Het lang je dit mag terugbetalen staat in de voorwaarden van de aanbieder van de starterslening.

Daarnaast moet je rekening houden dat de rente in 2022 lager staat dan nu. Dit kan betekenen dat het rentebedrag en de hypotheekrenteaftrek lager worden. Aangezien je op de spaarrekening dezelfde lagere rente gaan ontvangen (en dus minder rente op rente) zal het maandelijkse bedrag dat je spaart dan omhoog gaan (om na 30 jaar de hele lening af te lossen). Dit kan leiden tot hogere maandlasten.

In 2022 zal je echt rekening moeten houden met hogere maandlasten dan nu.
Harry123
Berichten: 4
Lid geworden op: za 27 jan, 2018 6:42 pm

Re: Begrijp niks van mijn hypotheek, wie kan mij helpen?

Bericht door Harry123 »

Heel erg bedankt voor je antwoord!

-Een lagere rente kan dus voor mij nadelig zijn als ik het goed begrijp?

-En eenmalig een extra bedrag van bijvoorbeeld Ôé¼25000 aflossen zal dus misschien ook niet slim zijnomdat ik dan minder goed gebruik maak van de hypotheekrenteaftrek?

-En wat ik dus nog steeds niet goed begrijp is als ik het bedrag wat maandelijks van mijn rekening wordt afgeschreven (en dat bedrag gaat dus over een paar jaar nog hoger worden ook!) vermenigvuldig met 30 jaar dat ik dan zo ontzettend veel duizenden euro's boven het bedrag van Ôé¼191784 (de hypotheek +4.8%) kom.

We kan mij mijn maandbedrag uitleggen?

Wat kan ik het beste doen om zoveel mogelijk geld te besparen op de langere termijn?
Extra aflossen?
Per direct de starters renteregeling stop zetten?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Begrijp niks van mijn hypotheek, wie kan mij helpen?

Bericht door M_1 »

Die 4,8% is niet wat je in 30 jaar in totaal extra moet betalen. Die 4,8% is het percentage dat je per jaar aan rente moet betalen. Als je na precies 1 jaar de hypotheek zou aflossen, dan zou je dus in totaal 191784 moeten betalen.
Harry123
Berichten: 4
Lid geworden op: za 27 jan, 2018 6:42 pm

Re: Begrijp niks van mijn hypotheek, wie kan mij helpen?

Bericht door Harry123 »

Aha, nu begin ik het te snappen. Ik betaal dus 4.8% rente (Ôé¼8784) per jaar.
Dus aan het eind van de 30 jaar heb ik eigenlijk mijn hypotheek van 183000 betaald en daar bovenop nog een keer Ôé¼263520 aan rente?

Dus ik koop een huis van 183000, maar aan het eind van de 30 jaar heb ik eigenlijk Ôé¼446520 betaald voor mijn huis?

Begin ik het nu te snappen?

De beste manier zou dus zijn om zoveel mogelijk extra af te lossen als dat lukt?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Begrijp niks van mijn hypotheek, wie kan mij helpen?

Bericht door M_1 »

Niet helemaal. Omdat je een spaarhypotheek hebt, krijg je ook rente over het bedrag dat je hebt gespaard. De bedragen die je bijvoorbeeld het eerste jaar hebt gestort kunnen zo 29 jaar lang groeien tegen 4,8% per jaar. Die stortingen worden dan ongeveer vier keer meer waard. Gemiddeld zullen de stortingen ongeveer twee keer zoveel waard worden. Je hoeft dus geen 183.000 in te leggen, maar ongeveer 90.000.

Ook hoef je vanwege de renteaftrek niet de volledige rente te betalen. Misschien dat het netto maar 175.000 is.
Atlantis-95
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 23 dec, 2011 1:56 pm

Re: Begrijp niks van mijn hypotheek, wie kan mij helpen?

Bericht door Atlantis-95 »

Wat wordt door de topicstarter bedoeld met:
Dan heb ik nog de starters renteregeling: Dit houdt in dat voor 10 jaar lang 20% van de maandelijkse hypotheekrente wordt voorgeschoten.
Iets 10 jaar voorschieten suggereert dat je daarna alsnog (gespreid?) moet betalen. Hoe zit dit of is dit een verschrijving?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Begrijp niks van mijn hypotheek, wie kan mij helpen?

Bericht door SimpleMind »

Nee dit is waarschijnlijk geen verschrijving. Zie: http://www.startersrenteregeling.nl/faq ... werkt-het/
Plaats reactie